ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

آشنایی با اصول بازاریابی اینستاگرامی

دسته بندی :اینستاگرام ۲۵ مهر ۱۴۰۰ اینسوشی 718

بازاریابی اینستاگرامی چیست؟ برای پاسخ به سوال بسیار مهم مطرح شده، توصیه می‌شود مقاله زیر را بطور کامل مطالعه کنید تا با مفهوم دقیق بازاریابی اینستاگرامی یا اینستاگرام مارکتینگ آشنا شوید. همانطور که می‌دانید امروزه اینستاگرام فضای سودآوری را بوجود آورده است که شامل فروش محصولات و معرفی برندهای مختلف است.

رشد و عضویت کاربران در این شبکه اجتماعی محبوب مدام در حال افزایش است. از زمان ایجاد اینستاگرام حدودا 1 میلیارد کاربر در آن عضو شده‌اند. با حضور اینستاگرام، بازاریابی اینستاگرام تقریبا 7 درصد رشد داشته است، در حالی که بازاریابی فیس بوک فقط نیم درصد افزایش یافته و بازاریابی توییتر 0.3 درصد کاهش یافته است.

این آمار بصورت آشکار نشان می‌دهد که اینستاگرام در کسب و کارهای اینترنتی و نحوه خرید مردم تاثیر بسیار زیادی داشته است. هم اکنون از اینستاگرام به عنوان منبع اصلی محتوای آموزشی، ارتباطی، فروشگاهی، سرگرمی و … استفاده می‌شود.

متخصصان بازاریابی معتقدند که برای پیوستن به کمپین‌های تبلیغاتی در جهت معرفی محصول که پایه اصلی کسب و کارها محسوب می‌شود، نیاز است تا در شبکه اجتماعی اینستاگرام عضو شوید. از طرفی فعالیت صحیح برای رونق و توسعه کسب و کار، نیازمند اطلاع و یادگیری برخی اصول و قواعد است. هدف از پرداختن به مبحث بازاریابی اینستاگرامی، در این مقاله نشان دادن مسیر پیشرفت و سودآوری کسب و کار شما از طریق مدیریت و راهبری پیج حرفه‌ای اینستاگرام‌تان است.

منظور از بازاریابی اینستاگرامی چیست؟

متخصصان فعال در زمینه دیجیتال معتقدند که اینستاگرام مارکتینگ یا همان بازاریابی اینستاگرامی یکی از زمینه‌های دیجیتال مارکتینگ است. این متخصصان ادعا دارند اینستاگرام به دلیل تصویر محور بودن و فیلتر نبودن در کشورمان، برای کسب و کارهای اینترنتی مناسب است که با تعداد زیادی از مردم در ارتباط هستند و باعث افزایش فروش و ارتباط با مشتری می‌شوند. به بیان ساده‌تر برای رونق دادن به کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از: معرفی و نمایش محصولات خود، رسیدن به درآمد از طریق استوری و لایک اینستاگرام، نمایش تبلیغات محصولات دیگر و…

البته موضوع همینقدر ساده نیست. در بازاریابی اینستاگرامی موضوعی که بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، برنامه‌ریزی صحیح و استراتژی‌های منسجم است. برای جذب فالوور و یا معرفی محصولات نیاز به اصول و قواعدی است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. در استفاده از اینستاگرام به عنوان پلتفرمی برای بازاریابی، می‌توان دو رویکرد کلی داشت:

  • رویکرد پولی، به این صورت که به اینستاگرام یا اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصول پول پرداخت شود.
  • رویکرد غیر پولی، به این صورت است که با تولید محتوای ارگانیک و اورجینال، مخاطبان جدید جذب شوند و سپس آن‌ها را به مشتری تبدیل کنیم.

شناخت الگوریتم اینستاگرام

در صورتی که در زمینه بازاریابی اینستاگرام فعالیت کرده‌اید و یا درباره آن مطلبی را مطالعه کرده باشید، حتما با عنوان الگوریتم اینستاگرام برخورد کرده‌اید. در صورتی که قصد موفق شدن در اینستاگرام و توسعه کسب و کار اینترنتی خود را دارید، لازم است با این الگوریتم آشنا شوید. هدف اصلی الگوریتم اینستاگرام، به مانند الگوریتم تمام شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های آنلاین دیگر، ارائه‌ محتوای مرتبط و سرگرم‌کننده به هر شخص است، به طوری که با علایق و سلایق کاربر هم‌خوانی داشته باشد.

این الگوریتم‌ها به این صوت عمل می‌کنند که با دقت رفتار کاربران و فعالیت آن‌ها را زیر نظر می‌گیرند و تمامی داده‌های مربوطه برای تخمین اینکه کاربر بیشتر به چه موضوعاتی علاقمند است را جمع می‌کند. در این حالت اگر محتوای پیج شما دارای خصوصیات لازم و مشابه باشد، به آسانی برای کاربر نمایش داده می‌شود.

در مورد الگوریتم اینستاگرام صحبت‌ها و نظرات بسیاری وجود دارد، ولی نکته اصلی این الگوریتم فقط یک مسئله است و آن تمرکز بر روی تولید محتوای با کیفیت می‌باشد. منظور از محتوای باکیفیت، محتوایی است که برای کاربر مفید می‌باشد و ارزش جدیدی به وی اضافه می‌کند. هدف شما از ارسال استوری و پست نباید صرفا این باشد که چیزی را در صفحه خود منتشر کرده باشید. باید با فکر و استراتزی مشخصی جلو بروید و سعی کنید که مدام در حال ارزیابی این موضوع باشید که کاربران از شما چه می‌خواهند و خواسته‌ آن‌ها را در برنامه‌های خود قرار دهید.

آشنایی با انواع اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرامی

محتوای ارگانیک

منظور از محتوای ارگانیک این است که برای انتشار و در دسترس قرار گرفتن عکس، فیلم و استوری‌ای که در پیج خود منتشر می‌کنید، هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده باشید. بهترین روش جذب مشتری و فروش محصولات، ارگانیک بودن محتوای منتشر شده است که باید جایگاه اصلی در استراتژی محتوایی شما داشته باشند. ممکن است پیج‌های فروشگاهی زیادی را در اینستاگرام مشاهده کرده باشید که برای فالووران خود مدام محتوای مفید و با ارزش منتشر می‌کنند.

برای مثال یک پیج که درباره فروش کفی فعالیت دارد، پست‌های دیگری نیز بصورت آموزش درباره نحوه تمیز کردن کفش و … را در اختیار کاربران قرار دهند که این موضوع باعث افزایش آگاهی مخاطبان نیز می‌شود. قطعاً کاربران علاقه‌مند به این زمینه، جذب آن صفحه می‌شوند و از اطلاعات مفید آن استفاده می‌کنند. در نهایت هم اگر قرار باشد از جایی خرید کنند، اول از همه به فروشگاه همان صفحه اعتماد خواهند کرد.

تبلیغات اینستاگرامی

یکی از روش‌های مستقیم و بسیار تاثیرگذار در روند بازاریابی اینستاگرامی، تبلیغات اینستاگرام است که خیلی سریع‌تر از تولید محتوای ارگانیک به نتیجه می‌رسد. ولی برای انجام آن نیاز به صرف هزینه است. تبلیغات در قالب‌های مختلفی می‌تواند به کاربران نمایش داده شود که این قالب می‌تواند پست یا استوری اینستاگرامی باشد. در صورتی که در اینستاگرام عضو باشید، حتما پست‌های تبلیغاتی اینستاگرام را دیده‌اید.

این پست‌ها در صفحه هوم شما دیده می‌شوند و یک محصول را معرفی می‌کند. در بالای پست‌های تبلیغاتی معمولا یک تگ به نام sponsored وجود دارد که به معنای یک پست تبلیغاتی است. تبلیغات همچنین در قالب استوری نیز به نمایش کاربر درمی‌آید. برای مثال در حالی که در حال دیدن استوری دوستان خود هستید، با استوری تبلیغاتی مواجه می‌شوید. بررسی‌ها و آمارها نشان می‌دهد که تبلیغات در استوری اینستاگرام از تبلیغات پستی موثرتر بوده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از انواع مهم بازاریابی اینستاگرامی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که در ایران نیز بسیار رواج دارد. منظور از اینفلوئنسرها کسانی هستند که در یک زمینه خاص فعالیت دارند و موفق شده‌اند فالووران زیادی را جذب کنند. زمینه‌های فعالیتی آن‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشد؛ از مد و لباس گرفته تا تکنولوژی و غذا و سرگرمی. اینفلوئنسرها تقریباً در همه‌ی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و اینستاگرام نیز مستثنی نیست. در صورتی که بتوانید اینفلوئنسری را پیدا کنید که در زمینه مشابه شما فعالیت داشته باشید، با ایده‌گیری از نحوه فعالیت وی می‌توانید برند خود را معرفی کرده و فالووران خود را افزایش دهید.

برگزاری مسابقه و قرعه‌کشی

از دیگر روش‌های بسیار موفق و تاثیرگزار در رشد و توسعه اینستاگرام، برگزاری مسابقات مختلف است. در کمپین بازاریابی اینستاگرام خود یک مسابقه یا قرعه‌کشی را به همراه جایزه برگزار کنید. روش رایج در مسابقات اینستاگرامی این است که فالووران را تشویق به منشن کرده دوستان خود در کامنت و یا فالو کردن پیج است. اینکار منجر به افزایش فالوور و دیده شدن پست مسابقه شما توسط افراد زیادی می‌باشد. در نتیجه این امر مشارکت و نرخ تعامل پیج شما افزایش یافته و فروش شما نیز بیشتر می‌شود. توجه کنید که فرایند مسابقه کاملا شفاف باشد و جوایز از قبل مشخص باشند و برنده را حتما اعلام کنید.

شناخت ابزارهای اینستاگرام و تاثیرگزار در بازاریابی اینستاگرامی

اینستاگرام ابزارهای قدرتمند زیادی را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده تا از طریق آن‌ها بتوانند کانال‌های ارتباطی خوبی با مخاطبان و مشتریانشان بسازند. حتی اگر یک کاربر همیشگی اینستاگرام نباشید، احتمالاً با معروف‌ترین و مشهورترین ابزارهای آن یک آشنایی اولیه دارید.

استفاده از هشتگ

امروزه هشتگ‌ها در سراسر دنیای وب حضور پر رنگی دارند. یکی از اولویت‌های اصلی و استراتژی محتوایی شما در تولید محتوای اینستاگرامی، باید استفاده از هشتگ باشد. یکی از راه‌هایی که کاربران اینستاگرام از آن طریق پست و محتوای مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند، هشتگ است. مخصوصا اگر هشتگ خاصی در اینستاگرام مد شود بیشتر توسط کاربران مورد جستجو قرار می‌گیرد. پس اگر پست و محتوای شما با ترند خاصی ارتباط دارد، حتماً از هشتگ‌های مخصوص آن استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب و مفید در اینستاگرام این است که کابران می‌توانند هشتگ مورد نظر خود را نیز فالوو کنند. یعنی علاوه بر پیج‌های متعددمی‌توانید هشتگ‌ها را نیز دنبال کرده و پست مربوط به آن هشتگ را همیشه در صفحه خود ببینید. با اینکار شما به سادگی می‌توانید با استفاده از هشتگ‌های مرتبط، در صفحه اصلی کاربرانی بروید که حتی شما را دنبال نیز نمی‌کنند و این فرصت خوبی است که توجه آن‌ها را نیز به خود جلب کنید. ابزاری به نام keyword tool وجود دارد که تعداد پست‌های مرتبط با هشتگ دلخواه شما را نمایش می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید یک سری هشتگ برای خود تولید کنید. این ابزار از زبان فارسی و هشتگ‌های فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

استوری اینستاگرام

با توجه به آمار می‌توان گفت که بیشتر از 500 میلیون کاربر از ابزار استوری در اینستاگرام استفاده می‌کنند. علت جذابیت این ابزار برای کاربران کوتاه بودن آن است که به 15 ثانیه محدود می‌شود و بعد از 24 ساعت بصورت خودکار حذف می‌گردد. همچنین آمار نشان می‌دهد که شانس دیده شدن استوری بسیار بیشتر از پست است.

طراحی استوری اینستاگرام

بنابراین استوری اینستاگرام، یک فرصت مناسب است که می‌توانید از آن برای منافع خود بهره ببرید. در ادامه ایده‌هایی را مطرح می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در استوری‌های خود استفاده کنید:

  • می‌توانید از ایده پاسخ به سوالات درباره شرکت و کسب و کار در استوری استفاده کنید. 
  • می‌توانید ویدیویی از پشت صحنه فعالیت و کسب و کار خود را استوری کنید.
  • می‌توانند همانند پست وبلاگ و یا اینفوگرافیک، محتوای جدید خود را معرفی کنید.
  • در مورد مسائل مختلف از کاربران نظرسنجی کنید و از نظرات آن‌ها در تولید محتوا و استراتژی خود استفاده کنید.
  • مسابقه برگزار کنید و کاربران را به مشارکت تشویق نمایید.

لایو اینستاگرام

با استفاده از قابلیت لایو در اینستاگرام خود می‌توانید بصورت یک برنامه زنده با کاربران خود ارتباط برقرار کنید. همچنین در هنگام صحبت کردن درباره موضوع خاصی در رابطه با محصول خود و … می‌توانید از این ابزار موثر در اینستاگرام بهره ببرید. یکی از نکات جالب درباره لایو این است که فالووران شما آیکون لایو شما را در ابتدای استوری‌ها مشاهده می‌کنند. همچنین در هنگام شروع لایو یک نوتیفیکیشن برای دوستانتان ارسال می‌شود. توجه کنید که نباید از این ویژگی به صورت بی‌رویه استفاده کنید. تنها در صورتی از آن استفاده کنید که محتوای خوبی برای ارائه داشته باشید.

قابلیت IGTV

در صورتی که محدودیت استوری و پست اینستاگرام برای شما آزاردهنده است می‌توانید از قابلیت IGTV در اینستاگرام استفاده کنید. این ابزار امکان انتشار ویدیوی یک ساعته را به شما می‌دهد.

طراحی کاور IGTV اینستاگرام

در قسمت IGTV، کاربران می‌توانند بر اساس علایق خود، در بین ویدئوها جست‌وجو کنند. همچنین الگوریتم سیستم به صورت خودکار و بر مبنای فعالیت‌های کاربر، ویدئوهایی را به او پیشنهاد می‌دهد.

قابلیت Reels

این قابلیت برای درج ویدئوهای کوتاه و جذاب و مشابه اپلیکیشن تیک تاک است و می‌تواند به صورت پست و استوری باشد.

استفاده از کامنت و دایرکت

ترغیب کاربران به درج کامنت و ارسال دایرکت یکی از روش‌های افزایش اینگیجمنت و بهبود پیج اینستاگرام است. همچنین پاسخدهی به موقع به همه کامنت‌ها و پیام‌های دایرکت نیز به رشد شما کمک می‌کند.

شناسایی اهداف در بازاریابی اینستاگرامی

همواره به یاد داشته باشید که اولین قدم در تدوین و تعیین یک استراتژی موفق، شناسایی و مشخص کردن اهداف است. در این گام تمامی فاکتورهای مورد نظر خود را باید در نظر بگیرید. مثلا در ابتدای کار تعیین کنید که نیاز به جذب چه مقدار فالوور دارید؟ اینکار را با چه روشی انجام می‌دهید و زمان‌بندی شما به چه صورت است؟ در هنگام تعیین اهداف سعی کنید واقع‌گرا باشید. مثلا انتظار نداشته باشید در زمان کوتاهی چند صد هزار نفر به فالووران شما اضافه شود. بعد از مشخص کردن اهداف، می‌توانید استراتژی محتوایی خود را تعیین کنید.

تعیین استراتژی محتوایی

در قسمت‌های قبلی در مورد ابزارهای مختلف برای بازاریابی اینستاگرامی توضیح داده شد. اینکه از کدام ابزار برای انتشار و دیده شدن محتوای پیج استفاده می‌کنید بستگی به شناخت شما از مخاطبین خود دارد. باید پاسخ این سوال را بدانید که اکثرا فالووران شما چه کسانی هستند و بیشتر از چه محتوایی خوششان می‌آید. ممکن است در ابتدای راه‌اندازی پیج پاسخ این سوالات را ندانید که جای نگرانی نیست. مثلا با برگزاری یک نظرسنجی می‌توانید پاسخ این سوال را بیابید. در ادامه چند نکته را در راستای ساختن صفحه‌ای خوب در اینستاگرام مطرح می‌کنیم:

  • اطمینان حاصل کنید که ظاهر پیج شما از نظر گرافیکی زیبا و سرگرم کننده باشد.
  • برای اینکه درباره نحوه فعالیت در اینستاگرام اطلاعات کسب کنید، می‌توانید پیج رقیبان خود را بررسی کنید.
  • یک برنامه زمانی منظم برای انتشار محتوای پیج در نظر بگیرید.
  • از آمارهای اینستاگرام (Insights)  برای ارزیابی عملکرد خود استفاده کنید.
اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0