بازاریابی اینترنتی چیست و موارد مهم آن
بازاریابی اینترنتی چیست؟ موارد مهم در بازاریابی اینترنتی چیست؟ حتما تا به حال جمله بازاریابی اینترنتی را شنیده اید و اول چیزی که به ذهنتان رسیده رسیده این است که شما را به یاد وب سایتها میاندازد. برخی افراد با شنیدن این جمله به یاد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و یا وبلاگها میافتند. تمامی این موارد ذکر شده در کنار هم شبیه به مجموعه ای جامع و کامل در کنار یکدیگر همانند پازلی است که انسانها آن را با یاد بازاریابی اینترنتی میشناسند. در هر کسب و کاری نیاز است تا به بازاریابی اینترنتی نیز پرداخته شود، حتی اگر این کارها کوچک بوده و در حد فعالیت محلی باشند. با حضور داشتن در فضای اینترنت میتوان کسب و کار را به دیگران معرفی کرد و آن را توسعه داد.
مفهوم بازاریابی اینترنتی
تا به حال برایتان پیش آمده است که از طریق وب به فکر توسعه برند و محصول کسب و کار خود باشید؟ بازاریابی آنلاین در واقع بکارگیری کانالهای مبتنی بر وب است تا بتوان از طریق آن در مورد برند یا محصولات خود به مشتریان پیغامی فرستاد. امروزه با گسترش وب بسیاری از مردم از طریق اینترنت به گسترش برند و محصولات کسب و کار خود میپردازند و از این طریق مشتریان را با محصولات و خدمات خود آشنا میکنند. برای استفاده از بازاریابی آنلاین راههای مختلفی وجود دارد که عبارتند از ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی موتور جستجو، شبکههای اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … هدف از بازاریابی اینترنتی این است که کاربران در هنگام مطالعه، خرید، جستجو کردن در اینترنت و صحبت در فضای مجازی بتوانند به کمک بازاریابی اینترنتی به وب سایت کسب و کار شما بر بخورند و به مشتری ثابت شما تبدیل شوند.
حتما میدانید که بازاریابی اینترنتی با بازاریابی سنتی فرق دارد. امروزه بسیاری از کسب و کارها ناخودآگاه به سمت بازاریابی اینترنتی و استفاده از فضای اینترنتی برای معرفی محصولات و توسعه کار خود کشیده میشوند. البته ناگفته نماند که همچنان بسیاری از مردم از شیوههای سنتی بازاریابی برای تبلیغات سنتی محصولات خود استفاده میکنند. فکر کنید که محصولات شرکت شما شکلات است و شما برای معرفی محصول خود نیاز به تبلیغات تلویزیونی و رادیویی دارید. با اینکار اگر مردم تبلیغات شما را ببینند فروشتان بیشتر میشود. ولی در این روش هیچ راهی برای تخمین بازدهی وجود ندارد و همچنین برای اجرای اینکار هیچ کنترل خاص و سریعی موجود نیست. در صورتی که در بازاریابی اینترنتی یا آنلاین با تقبل هزینه کمی میتوانید تبلیغات گسترده خود را اجرا کنید و محصول خود را به کاربران وسیعی معرفی کنید. همچنین میتوانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجهی موردنظر خود دست یابید.
مزایای استفاده از بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی مزایای زیادی دارد که در ادامه معرفی شدهاند:
بررسی و اندازهگیری تاثیر کانالهای مختلف
یکی از مزیتهای اصلی بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین این است که از طریق آن میتوان کانالهای مختلف بازاریابی را بررسی کرد. از طریق این بازاریابی صاحب کسب و کار میتواند مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب سایت را دنبال کند و روشهای مختلفی که کاربران برای رسیدن به وب سایت شما طی میکنند، میتواند مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از بازاریابی اینترنتی میتوان تاثیر کانالهای مختلف را بررسی کرده و ببینید که کدام یک از کانالهای اجتماعی بازدهی بیشتری دارند و باعث جلب توجه مشتری و افزایش فروش میشود.
بررسی رفتار مشتری
صاحبان کسب و کار از طریق ابزارهای مختلف بازاریابی اینترنتی و بررسی ویژگیهای مختلف مشتریان مانند سن، جنسیت و موقعیت جغرافیایی میتوانند مشتریانی را شناسایی کنند که بیشتر از محصولات شما خریداری میکنند و با برند شما درگیر میشوند. با اینکار میتوانید محصولات مرتبط با سلیقه مشتریان خود را شناسایی کرده و محصولات متناسب را به مشتریان نشان دهید.
دسترسی سریع و راحت
گسترش و توسعه فضای اینترنتی و بکارگیری بازاریابی اینترنتی باعث شده است که کاربران بتوانند به راحتی و با یک کلیک محصول شما را ببینند و بتوانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.
هزینههای عملیاتی پایین
یکی از مزیتهای مهمی که بازاریابی اینترنتی دارد، صرفه جویی در زمان، مقرون به صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. برای مثال تصور کنید که قصد چاپ و پخش بروشورهای تبلیغاتی خود را دارید. اینکار باعث چاپ بیشتر کاغذ و تقبل هزینههای بیشتر برای چاپ بروشور میشود. همچنین این روند باعث صرف زمان زیادی میشود تا محصول به دست مشتری برسد. در صورتی که به بازاریابی آنلاین نگاه کنید، متوجه میشوید که بر خلاف بازاریابی سنتی فقط کافی است یک ایمیل به مشتریان مورذ نظر خود ارسال کنید و یا یک کلیپ تبلیغاتی برای محصول خود بسازید و سپس آن را در شبکههای اجتماعی در زمینه گستردهتری در اختیار کاربران خود قرار دهید.
هدف گیری مشتری
در بازاریابی اینترنتی میتوانید به طبقهبندی مشتریان خود بپردازید و پیشنهادهای مختلف را بر اساس سلایق هر مشتری در اختیارش قرار دهید. برای اینکار میتوانید دستهبندیهایی از منظر جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقهمندی، جنسیت و … ایجاد کنید. سپس یک یا چند طبقهبندی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و سپس بر روی آن تمرکز کنید. سپس این موارد را برای فروش انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود بدست آورید.
دلیل اهمیت بازاریابی اینترنتی
اکنون که با مفهوم بازاریابی آنلاین آشنا شدید، ممکن است هنوز هم به این موضوع فکر کنید که این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اول از همه بهتر است بدانید که توجه به این موضوع ضروری است. موفقیت بازاریابی اینترنتی به همه مردم ثابت شده است. در ادامه به چند مثال بارز از موفقیت بازاریابی اینترنتی پرداخته شده است:
- تا سال ۲۰۱۹، بازاریابی محتوا صنعتی بوده است که بیش از ۳۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد.
- · ۹۱ درصد از بیزینسها در مورد قدرت بازاریابی اینترنتی متقاعد شدهاند و با آن به عنوان یک تاکتیک بازاریابی حیاتی وفق پیدا کردهاند.
- بازاریابی محتوا ۶۲ درصد هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد، یعنی بازاریابی برونگرا دارد، اما ۳ برابر بیشتر نسبت به آن سرنخ جذب میکند.
- اگر شما یک بیزینس کوچک هستید که بلاگ دارید، ۱۲۶ درصد رشد سرنخ بیشتری را نسبت به رقبایی که بلاگ ندارند تجربه خواهید کرد.
- اگر شما یک بلاگ دارید و محتوا منتشر می کنید، به احتمال زیاد ۴۳۴ درصد بیشتر صفحات شما توسط گوگل ایندکس میشوند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی