مفهوم بازاریابی دیجیتال و همه موارد مهم آن
با مفهوم بازاریابی دیجیتال و همه موارد مهم در آن آشنا شوید.
بازاریابی دیجیتال چیست؟ آیا موارد مهم در بازاریابی دیجیتال را میشناسید؟ در این مقاله به بررسی مفهوم بازاریابی دیجیتال و اهمیت آن پرداخته شده است. ممکن است تا به حال بارها واژههای دیجیتال مارکتینگ یا آنلاین مارکتینگ، بازاریابی دیجیتال و تبلیغات اینترنتی را شنیده باشید. اگر دارای شرکت و یا کسب و کاری هستید باید بدانید که امروزه استفاده از اینترنت نسبت به دو دهه قبل بیشتر از دو برابر شده است. همین افزایش درگیری مردم با اینترنت سبب شده تا نحوه خرید محصولات و تعامل مشتریان با کسب و کارها تغییر قابل توجهی پیدا کند. در این مطلب علاوه بر شناخت مفهوم بازاریابی دیجیتال، به شناخت تاریخچه دیجیتال مارکتینگ نیز پرداخته میشود.
البته ناگفته نماند که این موضوع را در نظر داشته باشید که هر چه مطالب درباره دیجیتال مارکتینگ هم بخوانید باز هم بطور کامل نمیتوان همه چیز را درباره آن دانست. زیرا بازاریابی دیجیتال یکی از فعالترین و پویاترین حوزههای کسب و کار است که دائما در حال پیشرفت میباشد و همواره در حال توسعه و بهبود است.
با تعریف بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در واقع به شاخهای از بازاریابی گفته میشود که در حوزه اینترنت و دستگاههای هوشمند پیادهسازی شده است. امروزه به راحتی و با استفاده از ابزارهای دیجیتال مختلف مثل موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای گوناگون میتوان با مشتریان قبلی و فعلی ارتباط را حفظ کرد. امروزه استفاده مردم از این ابزارهای دیجیتال به قدری زیاد شده است که تمامی کسب و کارها محبورند با مفهوم بازاریابی دیجیتال و نحوه استفاده از آن آشنا شوند. بر خلاف بازاریابی سنتی، با استفاده از بازاریابی دیجیتال به راحتی میتوانید بخش بزرگی از جامعه هدف محصولات خود و با صرف هزینه و زمان کمتری هدف بگیرید.
از مثالهای بارز دیجیتال مارکتینگ میتوان به بازاریابی بوسیله ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی اشاره کرد. این راه بازاریابی به صاحبان کسب و کار این امکان را میدهد که مشتریان خود را قانع کنند تا از آنها محصولاتی خریداری نمایند.
تاریخچه ایجاد بازاریابی دیجیتال
همه شما به خوبی میدانید که اینترنت جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است و به همین دلیل نیز مهمترین عامل در پیشرفت اینترنت نیز ورود بازاریابی به آن است. اگر بخواهیم به تاریخچه ایجاد بازاریابی دیجیتال نگاهی بیاندازیم، به تاریخ ساخت و توزیع اولین کامپیوترهای مجهز به نرمافزارهای چاپ و نشر متن در دههی ۱۹۸۰ میرسیم که وارد بازار شدند. با ورود این نرمافزارها دنیای تبلیغات کاغذی کاملا تغییر کرد، ولی توجه به این نکته ضروری است که کامپیوترهای آفلاین فقط کمی مجهزتر از ماشین چاپ بودند. سپس در سال 1991 بود که تیم برنزر-لی یک پروژه بزرگ به نام پروژه وب جهان گستر یا همان وب را راهاندازی کردند. این وب در سال 1994 با ورود مرورگر معروف Netscape همه گیر شد و پس از دو سال توانست تعداد کاربران فعال را از 16 میلیون به 70 میلیون نفر برساند.
همچنین بخوانید: مفهوم بازاریابی چیست؟
ایمیل و موتورهای جستجو مانند یاهو (۱۹۹۴)، گوگل (۱۹۹۷)، فروشگاههای اینترنتی مانند آمازون (۱۹۹۴) و ایبی (۱۹۹۵) بهسرعت جای خود را در وب باز کردند. از ایمیل در آن دوران به عنوان یکی از راههای تبلیغات برون مرزی موثر استفاده میشد. در آن دوره همچنین موتورهای جستجوگر سایتهای مختلف را در اختیار کاربران قرار میدادند تا مردم از طریق یک کلیک ساده بتوانند محصولات و اطلاعات مورد نیاز خود را از اینترنت پیدا کنند. در ادامه بازاریابها تکنیکهای سئو را اختراع کردند که باعث درک اهمیت زیاد کلان دادهها، ساخت شبکههای اجتماعی مختلف و ازدیاد تلفنهای هوشمند در میان مردم شد. در سال 1372 هجری شمسی ایران نیز به شبکه جهانی اینترنت متصل شد و بسیاری از شرکتهای خصوصی و دولتی در زمینه بازاریابی و معرفی محصولات شرکت خود در اینترنت فعالیت کردند. علاوهبر این، افزایش تعداد کاربران اینترنت در کشور باعث شد تا شرکتهای بازاریابی متعددی تأسیس شوند که بهطور تخصصی در حوزهی بازاریابی اینترنتی و دیجیتال فعالیت میکنند.
دلیل اهمیت و استفاده از دیجیتال مارکتینگ
برای هر کسب و کاری میتوان از دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد که مزایای خاص خود را دارد و در ادامه این مزایا معرفی شدهاند.
- با استفاده از بازاریابی دیجیتال میتوانید فقط مشتریان خاص و بالقوه خود را هدف قرار دهید. در صورتی که تبلیغات خود را در تلویزیون، نشریات و بیلبوردهای موجود در سطح شهر منتشر کنید، در معرض دید افرادی زیادی قرار دارد ولی با اینکار بر روی جامعه هدف و مشتریان بالقوه خود کنترل زیادی نخواهید داشت. از مزیتهای دیجیتال مارکتینگ این است که بوسیله شبکههای اجتماعی مختلف میتوانید تبلیغات خود را در معرض نمایش کاربرانی قرار دهید که از نظر سنی، سلیقه، علاقه و … با هدف کسب و کار شما تطابق زیادی داشته باشند.
- بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار مقرون به صرفه است. به این صورت که از طریق دیجیتال مارکتینگ میتوانید تمامی ساعتهای روز و تمام روزهای هفته را به رهگیری کمپین بازاریابی خود بپردازید و هزینههای جانبی کانالهای بیخود را کاهش دهید. در واقع با این روش به راحتی میتوانید متوجه شوید که کدام بخش از کار شما نیاز به سرمایهگذاری بیشتر دارد.
- برای پیشی گرفتن از رقبا میتوانید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. برای مثال اگر کسب و کار شما کوچک است از طریق بازاریابی سنتی نمیتوانید با شرکتهای بزرگ و مطرح رقابت کنید. ولی با استفاده از بازاریابی دیجیتال این امکان برای شما فراهم شده است، زیرا موتورهای جستجوگر کاری به اندازه شرکت شما ندارند. با انجام صحیح تولید محتوا و تکنیکهای سئو، موتورهای جستجوگر ممکن است اولویت بیشتری برای نمایش وبسایت کسبوکار کوچک شما قائل شوند.
- یکی از قابلیتهای مهم بازاریابی دیجیتال، اندازهگیری است. به صورتی که با اینکار میتوانید تمامی دادههای ریز مشخصه مورد نظر خود را مانند آمار تعداد بازدید، اشتراک، کلیکها و زمانهای صرف شده در صفحات و … مشاهده کنید و این معیارها را بسنجید.
- یکی از دلایل موفقیت بازاریابی دیجیتال مشابه با بازاریابی سنتی این است که در اجرای دیجیتال مارکتینگ، تداوم و پیوستگی وجود دارد. دقیقا مانند بازاریابی سنتی که تبلیغات شما بر روی بیلبورد شهر برای مدتها باقی میماند و در معرض نمایش طولانی مدت است که سبب میشود بیشتر در حافظه مردم و مخاطبان باقی بمانید. همچنین مردم محصولات و خدمات شرکتهایی را ترجیح میدهند که همیشه در دسترس باشند. علاوهبر اینها، عملکرد بسیاری از جنبههای استراتژی بازاریابی شما (ازجمله لوگو، برند، کاربران شبکههای اجتماعی و بازدیدکنندگان سایت) در بلندمدت مشخص خواهد شد.
علاوه بر توسعهی روزافزون ابزارها و امکانات جدید دیجیتال مارکتینگ، کافی است یک روز از روندهای روز عقب بمانید تا شرکتهای رقیب بخش زیادی از سهم بازار شما را تصاحب کنند. در راستای بازاریابی دیجیتال مقاله های اصول بازاریابی اینستاگرامی و بازاریابی اینترنتی برای شما بسیار مفید خواهند بود.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی