ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بازاریابی سبز چیست و چگونگی راه اندازی آن

دسته بندی :آموزش ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ اینسوشی 380
بازاریابی سبز چیست

بازاریابی سبز چیست؟ درباره تاثیر بازاریابی سبز در کسب و کار چه می‌دانید؟ در این مقاله بطور کامل درباره مفهوم بازاریابی سبز یا گرین مارکتینگ و نحوه استفاده از آن بر روی کسب و کارها صحبت شده است. همانطور که می‌دانید در دنیای امروزی اکثر شرکت‌ها به دنبال تولید و ساخت محصولاتی هستند که دوست‌دار محیط زیست هستند و با آن سازگاری زیادی دارند. در واقع روندی که بازاریابی سبز پیاده می‌کند جهانی است و سبب می‌شود که کارآفرینان و مصرف کنندگان بیشتر به فکر محیط زیست باشند.

واقعیت این است که مردم و مشتریان خدمات و محصولاتی را ترجیح می‌دهند که با محیط زیست سازگار باشد و به آن آسیب نزند. زیرا با انتخاب محصولاتی که سازگار با محیط زیست است، به مردم امکان یک زندگی پایدارتر را می‌دهد و آن‌ها را به دوست‌دار محیط زیست تبدیل می‌کند. در حالت کلی این نوع از بازاریابی که به آن سبز گفته می‌شود و از نامش نیز پیداست، برای داشتن یک جهان سالم و سرسبز تلاش می‌کند.

مفهوم بازاریابی سبز

اصطلاح بازاریابی سبز یا گرین مارکتکینگ به تبلیغ یک محصول گفته می‌شود که بر اساس مزایای محیط زیست تولید شده است. این محصولات ممکن است ذاتا با محیط سازگار باشند و یا توسط شرکت‌ها و با روش‌های خاصی آن‌ را با محیط زیست سازگار کنند. زمانی که یک شرکت درباره محصولاتش تبلیغ کرده و آن‌ها را سازگار با محیط زیست معرفی می‌کند، این معنی را می‌دهد که محصولات ذکر شده به صورت طبیعی و ارگانیک تولید شده‌اند. یعنی در روند تولید این محصولات اصلا از مواد شیمیایی یا مواد سمی که سبب از بین رفتن ازون می‌شود، استفاده نشده است. بلکه این محصولات از مواد بازیافتی یا مواد تجدید پذیر ساخته شده‌اند و طراحی و تولید آن‌ها به گونه‌ای است که قابلیت ترمیم و بازسازی دارند و از بین نمی‌روند.

بازاریابی سبز
بازاریابی سبز

ایده بازاریابی سبز هنگامی مطرح شد که انسان‌ها اثرات منفی بر روی کره زمین می‌گذاشتند. شرکت‌ها با استفاده از این ایده آگاهی خود را از محیط زیست افزایش می‌دهند تا کمترین آسیب را به کره زمین بزنند. تجارت Green marketing در دنیای امروز به دلیل آسیب‌های جدی وارده به محسط زیست و آب و هوا، به رایج‌ترین استراتژی‌ بازاریابی تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌ها کالای خود را به نحوی تولید و به فروش می‌رسانند که با محیط زیست سازگار باشد. هدف این شرکت‌ها از بازاریابی سبز این است که به عموم مردم نشان دهند از محیط زیست آگاهی دارند و بای حفظ آن تلاش می‌کنند.

همچنین بخوانید:

مفهوم بازاریابی چیست

دلیل اهمیت بازاریابی سبز

واقعیت این است که به کره زمین آسیب‌های زیادی مانند آلودگی آب و هوا، ضایعات غذا، آلودگی پلاستیک‌ها و جنگل زدایی. بسیاری از کارخانجات مواد شیمیایی خود را به بیرون می‌ریزند. در راستای این امر بسیاری از شرکت‌ها به دنبال وارد کردن آسیب‌های کمتر و حفظ محیط زیست هستند و در پی آن به تولیداتی دست می‌زنند که سازگار با محیط زیست است. با اینکار امروزه بسیاری از مردم نیز به اهمیت محیط زیست در زندگی روزمره ما پی برده‌اند و به دنبال افزایش آگاهی زیست محیطی هستند. همین مردم با افزایش اطلاعات سعی در خرید محصولاتی دارند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند محصولاتی را تولید کنند که تمامی نیاز مشتریان را برطرف کند و در تلاش برای هر چه بیشتر کردن تولیدات سازگار با محیط زیست هستند.

دلیل اهمیت بازاریابی سبز

از طرفی اینکار فقط یک برندسازی نیست و به نحوی بر روی سلامت مردم و پاکیزگی محیط زیست اثر مثبتی دارد. بازاریابی سبز شامل هر مرحله از تولید یک شرکت است، از بسته‌بندی محصولات گرفته تا روابط عمومی. در ادامه با اهمیت گرین مارکتینگ آشنا می‌شوید:

آشنایی با مفهوم بازاریابی سبز
آشنایی با مفهوم بازاریابی سبز

مزیت رقابتی

مسلما هر شرکتی هم نمی‌تواند از این نوع بازاریابی در کار تولید خود استفاده کند. پس در این زمان اگر شرکت شما قادر به تولید محصولاتی باشد که سازگار با محیط زیست شود، شرکت شما نسبت به سایر شرکت‌ها یک مزیت رقابتی عالی خواهد داشت. زیرا با گذشت زمان تعداد زیادی از مصرف کنندگان از بازاریابی سبز آگاه می‌شوند و از محصولاتی مطابق با محیط استفاده می‌کنند. همین امر سبب می‌شود که گرین مارکتینگ در طولانی مدت سود آور باشد.

رشد تجارت

استفاده از روش بازاریابی سبز در تجارت شما باعث می‌شود در طولانی مدت رشد شرکت شما چند برابر شود و در میان تعداد زیادی از رقبا دارای ارزش بیشتری خواهید بود. دلیل این امر این است که شما در حین انجام فعالیت‌های تجاری از حفاظت از محیط زیست اطمینان حاصل می‌کنید.

بهبود اعتبار شرکت

اگر شرکت شما از اصول بازاریابی سبز پیروی کند، هر روز به تعداد مصرف کنندگان و مشتریان شرکت شما افزوده می‌‌شود. علاوه بر این، هنگامی که شما به طور مداوم سعی در پیروی از روش‌های سبز دارید، به طور خودکار وفاداری مصرف کننده به برند شما افزایش نیز می‌یابد.

تاثیر یک نام تجاری مثبت از شرکت شما

تاثیری که بازاریابی سبز بر روند تولیدات و فروش محصولات شرکت شما می‌گذارد همچنین باعث ماندگاری تصویر تجاری مثبتی از شرکت شما در ذهن مشتریان می‌شود. علاوه بر این‌ها، سرمایه گذاران مایلند در تجارت شما سرمایه گذاری کنند.

بهبود سلامتی عمومی و افزایش آگاهی مردم با بازاریابی سبز
بهبود سلامتی عمومی و افزایش آگاهی مردم با بازاریابی سبز

بهبود سلامت عمومی

همه مردم می‌دانند که گرین مارکتینگ به نفع سلامت عمومی همه جامعه است. اینکار تاثیر مثبتی در بهداشت عمومی دارد و در نتیجه امید به زندگی را زیاد می‌کند.

تقویت روابط مشتری

از بازاریابی سبز به عنوان روشی برای ارتباط بهتر با مشتری می‌توان استفاده کرد. گرین مارکتینگ تعامل با مشتری را راحت‌تر می‌کند و اعتماد مشتریان در این روابط را بهبود می‌بخشد. در نتیجه این امر درآمد نیز افزایش می‌یابد و رسیدن به اهداف شرکت نیز ممکن می‌شود.

کاهش قیمت

ممکن است در زمان کوتاهی فکر کنید استفاده از این نوع بازاریابی هزینه بر باشد. ولی اطمینان داشته باشید که در طولانی مدت مفید و مقرون به صرفه خواهد بود. سازمان‌ها به دلیل مدیریت پسماند و کاهش استفاده از مواد اولیه، در اقدامات خود پیشرفت می‌کنند و در بلند مدت، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

چگونگی راه اندازی گرین مارکتینگ

شما می‌توانید بسیاری از استراتژی‌های مربوط به این نوع بازاریابی را پیدا کنید که می‌تواند به شما در ایجاد یک مارک تجاری پایدار برای کمک به سیاره ما کمک کند. در ادامه با روند اینکار آشنا می‌شوید:

طراحی پایدار

راه اندازی گرین مارکتینگ فقط استفاده از یک لوگو بر روی بسته بندی محصولات نیست، بلکه یک چرخه کامل عمر محصول است. در این فرایند منابع مواد و کارگران درگیر این فرایند اهمیت زیادی دارند. همچنین میزان زباله تولید شده و نوع بسته‌بندی محصولات و توزیع آن نیز مهم است. هنگام طراحی برای پایداری، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که بر محیط ما تأثیر می‌گذارند.

مسئولیت

اگر قصد سبز شد دارید پس در نام تجاری شرکت خود باید تغییرات اساسی اعمال کنید. در روند بازاریابی سبز باید آلودگی از محیط زیست را هدف قرار دهید و برای اینکه صادقانه پیش ببرید و اعتماد دیگران را جلب کنید نیاز دارید تا از لحاظ مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی تغییرات مثبتی در شرکت خود ایجاد کنید و به مردم این اطمینان را بدهید که به کره زمین اهمیت می‌دهید.

قیمت‌گذاری سبز

محصولات سازگار با محیط زیست به دلیل افزایش هزینه طراحی پایدار دارای ارزش بالایی هستند. با این وجود، علی رغم گرانی، هنوز مشتریان تمایل به پرداخت هزینه دارند. بنابراین اگر برای محصولات زیست محیطی خود قیمت بالایی در نظر می‌گیرید، اطمینان حاصل کنید که کالاهای شما به قیمتی که درخواست می‌کنید، با مشخصات خاص ارتباط دارند.

بسته‌بندی پایدار

همانطور که همه ما می‌دانیم یکی از دلایل آلودگی محیط زیست، استفاده زیاد از پلاستیک است. از سال 1950 تا امروز حدود 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده است که فقط 9 درصد آن بازیافت شده‌اند. امروزه مصرف کنندگان مسئولیت بیشتری دارند و سعی می‌کنند از بسته بندی پلاستیکی جلوگیری کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود بسته بندی‌های بازیافتی برای برند خود ایجاد کنید.

از دیگر مقالات اینسوشی در خصوص بازاریابی میتوانید مقاله بازاریابی« آشنایی با اصول بازاریابی اینستاگرامی » را نیز مطالعه کنید.

اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0