بازاریابی پارتیزانی چیست؟ +عکس و ایده
منظور از بازاریابی پارتیزانی چیست؟ تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی پارتیزانی چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل مفهوم بازاریابی پارتیزانی پرداخته شده است. در حال حاضر بسیاری از شرکتها و کسب و کارهای مختلف بر روی بهبود عملکرد و اثربخشی تلاشهای بازاریابی تمرکز زیادی دارند. هدف این شرکتها پیدا کردن روشهای نوین برای انجام بهینه عملکرد خود،کاهش هزینهها و همچنین اضافه کردن ارزش محصولات خود میباشد.
حتی در بازارهایی که با فشارها و مسائل درآمد و هزینه در مراحل گوناگون چرخه عمر محصول نهایی مواجه نیستند، تحولات سریع مسائل تکنولوژیک، مسائل و اقدامات تجاری شرایط اقتصادی، جستوجوی روشهای جدیدی را برای بیان مشکلات قدیمی میطلبند. همچنین با توجه به این مسئله که بازاریابی سنتی دیگر پاسخگوی شرایط فعلی تجارتهای گوناگون نیست و یک رویکرد جدید برای رویارویی با این تغییرات ضروری میباشد.
بسیاری از شرکتها در زمینه تجارت با کمبود بودجه مواجه هستند و باید توانایی کسب سود لازم برای بقا و ثبات خویش را با حداقل میزان سود و سرمایهگذاری در طولانی مدت بدست آورند. بازاریابی پاتیزانی برای اولین بار در سال 1982 توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان «بازاریابی پارتیزانی» بیان شد. بازاریابی پاتیزانی در این کتاب به معنای روشی نامنظم و غیر معمول در انجام فعالیتهای ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم میباشد.
در حقیقت بازاریابی پارتیزانی یک نوع بازاریابی نامنظم است که جهت بدست آوردن بهترین نتیجه با استفاده از کمترین منابع است. در این روش از ابتکارات و شکستن قوانین جست و جوی متعددی بر خلاق بازاریابی سنتی استفاده میشود. در ادامه با مفهوم و اصول بازاریابی پارتیزانی آشنا میشوید. همچنین مقایسه و تحلیل بازاریابی سنتی و بازاریابی پارتیزانی در این مقاله صورت گرفته است. با ما همراه باشید.
مفهوم بازاریابی پارتیزانی
همانطور که در بخش قبلی نیز ذکر شد بازاریابی پارتیزانی برای اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی نوشته شد. لوینسون در زمینه بازاریابی حدودا 12 کتاب دیگر نیز چاپ کرده است. وی مدیر سابق بخش خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. اکنون جی کنراد لویسنون رئیس بازاریابی پارتیزانی یا چریکی بینالمللی میباشد که یک شرکت مشاورهای برای خدمترسانی به تجارتهای کوچک و بزرگ در تمام دنیا است.
وی در کتابش تعریفی از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی گفته است ” روحیه و ماهیت بازاریابی پارتیزانی یا چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روشهای غیر متعارف و با سرمایهگذاری بر روی انرژی، به جای پول”.
به این نوع بازاریابی گاهی بازاریابی چریکی یا بازاریابی پنهان یا مخفیانه نیز گفته میشود زیرا چنین ترفیعات و پیشرفتهایی گاهی اوقات به گونهای طراحی میشوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بیاطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری میباشد.
شناخت اصول بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی پارتیزانی باید اصول خاص خود را داشته و خلاق باشد. این بازاریابی باید قادر به طراحی و تدبیر روشهای نامنظم و غیر معمول در ارتقا و پیشبرد باشد. با استفاده از این بازاریابی باید کلیه ارتباطات حرفهای و غیر حرفهای حفظ شود و شرکت و محصول آن را بیازماید. شرکتی که از اصول بازاریابی پارتیزانی استفاده میکند باید به فکر منابع تبلیغاتی باشد. بسیاری از اشکال تبلیغ در این نوع بازاریابی، میتوانند بسیار ارزان و آزاد باشند.
شناخت زیربنای بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی
- این بازاریابی مختص کسب و کارهای کوچک است.
- این نوع بازاریابی باید بر پایه اصول روانشناسی باشد تا بر پایه تجربه، قضاوت یا حدس و گمان
- در سرمایهگذاری این بازاریابی به جای پول باید از زمان، قوه تخیل و تصویرسازی ذهنی استفاده شود.
- جهت برآورد عملکرد این بازاریابی باید میزان سود به جای میزان فروش سنجیده شود.
- بازاریاب باید بر روی تعداد روابط جدید ایجاد شده در هر ماه تمرکز داشته باشد.
- بازاریابی پارتیزانی باید به جای سعی در راستای تنوع بخشی از طریق ارائه محصولات و خدمات مربوط، استانداردی را برای تعالی با تمرکزی دقیق ایجاد کند.
- بازاریاب باید سعی در حفظ و افزایش ارتباط با مشتریان فعلی و معاملات بیشتر با آنها باشد، تا اینکه سعی در جذب مشتریان جدید داشته باشد.
- رقابت را فراموش کنید و بیشتر با کسب و کارهای مختلف در ارتباط باشید.
- بازاریابان پاریتزانی باید همواره ترکیبی از متدها و روشهای بازاریابی را در یک رشته اقدامات و عملیات به کار گیرند.
- میتوان از تکنولوژیهای روز دنیا به عنوان وسیلهای برای توانمند کردن بازاریابی استفاده کرد.
با وجود آنکه امروزه این موارد امکانپذیر هستند، لیکن بازاریابی پارتیزانی یک روند کلی شده است. دیگر هیچ حربه سادهای در کسبوکار کوچک وجود ندارد و در حقیقت، ۵۰۰ شرکت موفق امروز، در حال جهش به سمت منازعه و رقابت در راستای افزایش تعداد خود هستند. برای مثال جنرال الکتریک، یاهو، سیتی گروپ، سونی اریکسون و نایکی همگی اصول و اقدامات بازاریابی پارتیزانی را به مرحله اجرا گذاشتهاند.
با تکنیکهای بازاریابی پایتزانی آشنا شوید!
تاکتیکهای زیادی در بازاریابی پارتیزانی وجود دارد که در ادامه به چند مورد معروف از آنها پرداخته شده است.
- اقدامات کلامی یا شفاهی.
- دستیابی مستقیم به مشتریان از طریق جریانات و اقدامات عادی روزمره آنها.
- نظرخواهی یا نظرسنجی شخصی.
- تبلیغات پیشرو/ اقدامات تبلیغاتی.
- بازاریابی تلفنی از طریق کلیه اعضای شرکت.
- نامههای شخصی.
- تبلیغات اینترنتی.
- جلسات و نشستهای شخصی.
- آگهیهای طبقهبندی شده.
- مجموعه اقدامات پست مستقیم و …..
بازاریابی پارتیزانی برای کسبوکارهای کوچک طراحی شده بود، لیکن اکنون به طور فزایندهای توسط کسبوکارهای بزرگ به کار گرفته میشود.
تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی پارتیزانی
- اولین تفاوتی که بازاریابی سنتی و بازاریابی پارتیزانی دارد این است که در بازاریابی سنتی برای سرمایهگذاری نیاز به پول یا سرمایه است در حالی که در بازاریابی پارتیزانی احتیاح به زمان، انرژی و تصویرسازی ذهنی دارید.
- بازاریابی پارتیزانی مختص کسب و کارهای کوچک است در حالی که بازاریابی سنتی ابزاری برای کسبوکارهای بزرگ بوده و پیشنهاددهنده تاکتیکهایی در ارتباط با شرکتهای عظیم و بودجههای کلان آنهاست.
- سنجش موفقیت در بازاریابی سنتی، چگونگی انجام بهینه کسبوکار از طریق فروش است و برعکس در بازاریابی پارتیزانی میزان سنجش سود شرکت است.
- بازاریابی سنتی بر مبنای تجربه و قضاوت است که درگیر حدس و گمان است. بازاریابی پارتیزانی بر مبنای علم روانشناسی، قوانین رفتار انسانی است. یقینها و اطمینانهایی وجوددارد که فرد آنها را در رابطه با الگوهای خرید لحاظ میکند و بازاریابان پارتیزانی بر این یقینها و اطمینانها تمرکز میکنند.
- بازاریابی سنتی افزایش نسبت یا نرخ تولید کسب و کار را سنجیده و سپس با ارائه محصولات مختلف تنوع بخشی را ایجاد میکند.
- بازاریابی سنتی برای رشد به فکر جذب مشتریان جدید میافتد تا آنها را تشویق و ترغیب کند. در حالی که بازاریابی پارتیزانی در تلاش است تا شرکتها کسب و کار خود را بطور هندسی رشد دهند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی