ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بازاریابی چریکی چیست و چگونه آن را در ایران بکار ببریم؟

دسته بندی :آموزش ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ اینسوشی 784

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ چیست؟ نحوه اجرای بازاریابی چریکی چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم دقیق بازاریابی چریکی و مراحل اجرای آن بطور کامل آشنا کنیم. بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی به نوعی تبلیغات گفته می‌شود که دارای ایده‌های خلاقانه و ارزان قیمت است. این نوع بازاریابی به تولید هیجان و جلب توجه مردم نسبت به یک محصول یا خدمات یک شرکت خاص می‌پردازد و به فرد اجازه میدهد که مشتری خود را هیجان زده کند. این بازاریابی به دنبال آن است که احساس و ماندگاری طولانی مدتی در ذهن مردم ایجاد کند و وارد کسب و کار با آن‌ها شود.

بسیاری از مردم همیشه به دنبال بهترین و جدیدترین ایده‌ها در کسب و کار کوچک و بزرگ خود هستند. بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی در زبان انگلیسی با نام گوریلا مارکتینگ (guerrilla marketing)  شناخته می‌شود. این بازاریابی در واقع به یک سری تبلیغات غیر معمول گفته می‌شود که با استفاده از کمترین هزینه به بهترین نتیجه برسد. گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی با توجه به نامش شبیه به جنگ چریکی است. در جنگ‌های چریکی یا نامنظم از یک سری ترفندهای غیر قابل پیش بینی و ناگهانی برای غافلگیر کردن دشمنان استفاده می‌شود. در ادامه بطور کامل با مفهوم این بازاریابی و اجرای آن آشنا می‌شوید.

مفهوم بازاریابی چریکی و شناخت تاریخچه آن

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ (Guerilla Marketing) به یک نوع از بازاریابی گفته می‌شود که در آن به‌جای تمرکز بر منابع مالی، بر روی خلاقیت و ایده‌پردازی‌ تمرکز می‌شود. در این بازاریابی چریکی به‌جای صرف هزینه‌های هنگفت برای معرفی محصولات یا خدمات، از شیوه‌های کم‌هزینه اما خلاقانه استفاده می‌شود.

تاریخچه بازاریابی چریکی به هزاران سال پیش برمیگردد. در واقع این بازاریابی دارای سابقه طولانی مدت است و از زمانی که انسان قادر به نوشتن اطلاعات کسب و کار بر روی طومار و پاپیروس بود، ارائه شده است. البته ناگفته نماند که تا قبل از سال 1984 بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی با این مفهوم ارائه نشده بود، تا اینکه فردی به نام جی کنراد لوینسون یک کتاب با عنوان بازاریابی چریکی منتشر کرد و برای اولین بار مفهوم این نوع بازاریابی را در این کتاب به صاحبان کسب و کار کوچک معرفی کرد. دلیل اینکه بازاریابی چریکی مخصوص کسب و کارهای کوچک است، زیرا سرمایه داران بزرگ می‌توانند با استفاده از سرمایه‌های هنگفت خود و از هر نوع بازاریابی استفاده کنند. با این حال برخی از کسب و کارهای بزرگ نیز از این بازاریابی برای توسعه کارهای خود استفاده می‌کنند و به نتیجه مطلوبی می‌رسند.

شناسایی انواع بازاریابی چریکی

  • بازاریابی چریکی محیطی

این نوع از بازاریابی چریکی محبوب ترین نوع بازاریابی است. در این روش شرکت یک تصویر یا بیلبورد از محصولات خود را در یک منطقه شلوغ نصب می‌کند تا توجه مردم را جلب کند. این بیلبورد باید بسیار خلاقانه طراحی شود. این روش بازاریابی به وفور در خیابان‌ها قابل مشاهده است. در این روش برای ماندگاری در ذهن مخاطب بهتر است بصورت هدفمند و تاثیرگذار تبلیغ کنید.

بازاریابی چریکی از نوع محیطی
بازاریابی چریکی از نوع محیطی
  • بازاریابی چریکی از نوع نقاشی دیواری معکوس

یکی دیگر از روش‌های ابتکاری در بازاریابی چریکی استفاده از نقاشی دیواری معکوس است. این روش مدل‌های مختلفی دارد و اکثرا شامل دیوار نوشته و تراکت‌های چسبیده بر روی دیوارها است. نوشتن برند خاص خود توسط یک فرد هنرمند و خلاق بر روی دیوار می‌تواند بر پیشرفت و توسعه کسب و کار شما کمک کند. ولی چیزی که در این مسئله حائز اهمیت است، استفاده از خلاقیت زیاد در اینکار است. البته این روش فقط مختص دیوارنویسی نیست بلکه طراحی لوگوی معکوس هم می‌تواند موثر واقع شود.

بازاریابی چریکی از نوع دیواری
بازاریابی چریکی از نوع دیواری
  • بازاریابی چریکی از نوع پنهانی

یکی از مسئله‌های بحث برانگیز در بازاریابی چریکی، نوع پنهانی آن است که نیازمند داشتن یک تکنیک مشخص است. زیرا فقط کافی است که یک اشتباه کوچک کنید تا مشتریان خود را از دست بدهید. این نوع بازاریابی را با نام تبلیغات دهان به دهان نیز می‌شناسند. در واقع در این روش با ارائه ویژگی‌های یک محصول، فروش آن را افزایش می‌دهند.

  • بازاریابی چریکی از نوع پایه

اگر به دنبال ایجاد چالش و هیاهو در میان مردم هستید، این نوع بازاریابی بهترین روش است. بازاریابی از نوع پایه نیازمند تفکر و کار بیشتر است ولی با عملکرد صحیح می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. در این روش فرد با معرفی محصولات یک شرکت هم باعث افزایش معروفیت شرکت می‌شود و هم وابستگی به کیفیت محصولات را افزایش می‌دهد.

  • بازاریابی چریکی از نوع در کمین

یکی از راه‌های بلند پروازانه در بازاریابی پارتیزانی این مدل است. این نوع بازاریابی نیز پر ریسک و با نتیجه مطلوب است. این راه از تبلیغات در صورت موفقیت شرایط کسب و کار شما را عوض کند.

نمونه بازاریابی چریکی در ایران
نمونه بازاریابی چریکی در ایران

مراحل اجرای بازاریابی چریکی در ایران

شناخت مراحل اجرای بازاریابی چریکی

قدم اول: در جستجوی بازار باشید. این امر در گرو جستجوی بازار، محصول، خدمت، گزینه‌های رسانه ای، رقابت، مشتریان، تکنولوژی، مزیت‌هایی که می‌تواند حاصل سازد و ترکیب شدن با شرکای بالقوه بازاریابی است.

قدم دوم: فهرستی از سودها و مزیت‌های شرکت را تهیه کنید. برای مثال دعوت از مشتریان به بحث و مشارکت در تکمیل فهرست است.

قدم سوم: حربه‌های بازاریابی را که شرکت در حملات خود به کار خواهد گرفت، انتخاب کنید. در مورد ترتیب و اولویت بکارگیری و اجرای این حربه‌ها تصمیم گیری کنید. چه کسی مجری خواهد بود و حربه‌ها را پیگیری خواهد کرد و تاریخ دقیق اجرای هر حربه چه زمانی خواهد بود.

قدم چهارم: برنامه‌های بازاریابی طراحی کنید. بر اهداف خاص بازاریابی شرکت جهت دستیابی تمرکز کنید.

قدم پنجم: ک تقویم بازاریابی چریکی ایجاد کنید.

قدم ششم: اصلاحات و تنظیماتی را با شرکای بازاریابی به شکل ترکیبی اعمال کنید. این کسب و کارها یا شرکا میتوانند به تجارت از طریق افزایش عرضه بازار، ضمن به اشتراک گذاشتن هزینه‌های بازاریابی کمک کنند.

قدم هفتم: حمله بازاریابی چریکی را با اجرای حربه‌ها آغاز کنید. هیچ دلیلی برای اجرای یکباره همه حربه‌ها وجود ندارد. حمله را با سرعتی مناسب، هم از لحاظ هیجانی و هم از لحاظ مالی اجرا کنید.

قدم هشتم: حمله را حفظ و پشتیبانی کنید. حمله یا عمل آنی و کوتاه، نتایج آنی ارائه می‌دهد. شرکتی ممکن است برنامه بازاریابی را با رویکردی بلندمدت مورد سوال قرار دهد؛ دیگری ممکن است که آن را رها نکند؛ شرکتی ممکن است به حفظ و پشتیبانی از موقعیت حمله بچسبد، تا آنجا که با کسب اطمینان کاملی که مورد نیاز چریک‌ها جهت پیروزی است، به نتیجه برسد.

قدم نهم: حمله را ارزیابی و سنجش کنید. سنجش اثربخشی بازاریابی، امری حیاتی است و اگر سازمان آمار و ارقام را به اطلاعات بدل کند، میتواند اثربخشی بودجه بازاریابی را چندبرابر کند. تنها با دریافتن نوع حربه‌های کاربردی این و اینکه کدامیک نمی‌توانند ویژگی‌های مطلوب را حداکثر و ویژگی‌های نامطلوب را حداقل سازند، میتوان سنجشی مناسب را انجام داد. ایده مناسب در این زمینه، آگاهی داشتن از کلیه حربه‌ها و بکارگیری آن‌هایی است که متناسب با کسب و کار هستند و سپس بکارگیری صرفاً حربه‌هایی است که خود را در عمل به اثبات رسانده اند.

قدم دهم: حمله را در کلیه حوزه‌ها و زمینه‌ها بهبود ببخشید. پیام، انتخاب رسانه، حربه‌ها و بودجه را بهبود بخشید. هرگز تغییر و تحول ایجاد نکنید، در عوض، بهبودهایی را صورت دهید.

در ادامه نمونه هایی از تصاویر تبلیغات چریکی در سراسر دنیا را مشاهده می‌کنید.

اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0