ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

نکات روانشناسی موثر در جذب مشتری

دسته بندی :فروش ۳ خرداد ۱۴۰۰ اینسوشی 784
روانشناسی جذب مشتری

برای تمامی افرادی که صاحب شغل و کسب و کار هستند آگاهی از روانشناسی جذب مشتری از مهم‌ترین نکات قبل از فروش است. روانشناسی جذب مشتری در واقع یک‌سری نکات کاربردی است که می‌تواند بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم در جذب مشتری تاثیرگذار باشد. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما به چه شکلی باشد، با استفاده از این نکات و روش‌ها می‌توانید محصول خود را به مشتریان معرفی کنید. اطمینان داشته باشید که با دانستن این نکات و استفاده از آن‌ها در هنگام فروش می‌توانید هم اعتماد مشتریان را جلب کنید و همچنین افراد جدیدی را به خرید محصولات شما تشویق کنید. ممکن است بازاریاب‌های زیادی وجود داشته باشند که با رشته‌ی روانشناسی آشنا نیستند ولی از این تکنیک‌های روانشناسی جذب مشتری استفاده می‌کنند و در کسب و کار خود بسیار موفق هستند.

در نتیجه با مطالعه این نکات و تکنیک‌ها و بکارگیری صحیح آن می‌توانید به موفقیت چشم‌گیری در کسب و کار خود دست یابید. دراین مقاله با برخی روش‌های مهم روانشناسی جذب مشتری آشنا می‌شوید.

از ایده‌های احساسی استفاده کنید

با توجه به مطالعات و آمارهای موجود می‌توان به این نتیجه رسید که دو نوع نیاز در انسان‌ها وجود دارد. اولی نیاز روانشناختی و دومی نیاز فیزیولوژیکی است. مطالعات نشان داده است که نیازهای روانشناختی نسب به نیاز فیزیولوژیکی برای مشتریان جذاب‌تر به نظر می‌رسد. برای اینکه با این جمله بطور واضح آشنا شوید به این مثال توجه کنید. فرض کنید کسب و کار شما فروش لوازم کامپیوتری است. مشتری‌ای دارید که قصد خرید یک دستگاه کیس کامپیوتر را دارد.

در صورتی که بخواهید از تکنیک‌های روانشناسی جذب مشتری استفاده کنید باید در مورد اینکه چرا مشتری به این کیس نیاز دارد و با داشتن آن چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و خرید این کیس چه مزیتی برای وی دارد صحبت کنید. توضیح در مورد اجزای سازنده‌ی کیس قطعا برای مشتری جذاب نیست. در این مثال نیاز مشتری برای خرید محصول “نیاز روانشناختی” و اجزای سازنده‌ی کیس “نیاز فیزیولوژیکی” محسوب می‌شود.

استفاده از ایده احساسی
استفاده از ایده احساسی

استفاده از ایده احساسی

پنهان نکردن کاستی‌های یک محصول

دومین تکنیک روانشناسی جذب مشتری پنهان نکردن عیب و ایراد محصولات است. با توجه به واقعیت‌های جامعه و نگاه مشتریان به فروشندگان می‌توان گفت واضح است که مشتریان به فروشندگان اعتماد ندارند. البته ناگفته نماند که این بی‌اعتمادی بی‌دلیل نیست. در صورتی که می‌خواهید مشتریان شما را به‌عنوان فروشنده حرفه‌ای بشناسند باید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. یکی از تکنیک‌های مهم روانشناسی جذب مشتری و جلب اطمینان آن‌ها، گفتن عیب‌های یک محصول در کنار مزیت آن است. از گفتن واقعیت نترسید! ممکن است با گفتن عیب یک محصول مشتری شما از خرید منصرف شود. ولی روانشناسی جذب مشتری ثابت کرده است که با گفتن کاستی‌های یک محصول با گذشت زمان تبدیل به مشاور معتمد برای مشتری می‌شوید.

در صورتی که به کسب و کار آنلاین مشغول هستید و با فرستادن ایمیل به مشتریان محصول خود را به آن‌ها معرفی می‌کنید نباید بطور کلی از مزایای محصول صحبت کنید. سعی کنید در کنار مزیت‌ها به عیب‌ها و کاستی‌های محصول نیز بپردازید. و ارتباط قابل اعتماد و موثر با مشتری خود برقرار کنید.

همچنین بخوانید: راه‌های موثر در جذب مشتری اینترنتی

القای حس تمایز به مشتری

یکی دیگر از روش‌های جذب مشتری به سمت محصول مورد نظر و یا کسب و کار، القای حس تمایز به ان‌ها است. حس تمایز و برتری داشتن انسان‌ها از جمله نیازهای روانشناختی وی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد تمایل دارند محصول و یا کالای خاصی را بخرند که در دسترس همه نباشد، با دیگران فرق داشته باشند و محصول خاص را خریداری کنند. پس حس تمایز در انسان‌ها عاملی است که یک فروشنده‌ی حرفه‌ای باید آن را بداند. این امر همچنین موجب می‌شود برخی مشتریان تصور کنند که هرچه محصولی گران قیمت‌تر باشد خاص‌تر است. آن‌ها تمایل به خرید اینگونه محصولات داشته باشند که اینکار به هیچ‌وجه منطقی نیست.

یکی از بهترین‌ روش‌های برندسازی ایجاد تمایز در خدمات و محصولات است. اینکار باید بطور واضح انجام شود. با برندسازی شما از دور رقابت بر سر قیمت با بقیه خارج می‌شوید. به این ترتیب مشتریان شما با توجه به هر قیمتی که تعیین می‌کنید ترجیح می‌دهند محصولات شما را خریداری کنند.

القای حس ترس و استرس به مشتریان

از روش‌های روانشناسی جذب مشتری القای حس ترس و اضطراب به مشتریان است. منظور از القای استرس و ترس به مشتری این است. القای استرس از عباراتی در فروش خود استفاده کنید که توجه مشتری را جلب کند و او را به عجله برای خرید محصول بیندازد. حتما تابحال جملات وسوسه‌انگیزی مانند “تنها یک روز باقی مانده است”، “تخفیف فوق‌العاده”، “تعداد محدود”، “بزرگترین حراج امسال” را دیده‌اید. این عبارات باعث می‌شود نظر مشتری به سوی فروشگاه و یا محصولات شما جلب شود و به خرید ترغیب شود. در این روش به مشتریان حس ترس از دست دادن کالای مورد نظر دست می‌دهد که با احتمال زیاد سبب تشویق وی به سوی خرید محصولات شما شود.

برخورد صحیح با مشتری

قطعا در مورد تاثیرات برخود اول فروشندگان با مشتریان شنیده‌اید. روانشناسی جذب مشتری ثابت کرده است در صورتی که با بد اخلاقی و بی‌صبری با مشتریان خود برخورد کنید این نوع رفتار شما سریعا بین افراد پخش می‌شود. مشتریان به یکدیگر می‌گویند که فروشنده‌ی فلان فروشگاه رفتار مناسبی ندارد، تندخو و بی‌ادب است. این نارضایتی مشتریان باعث می‌شود به مرور مشکلات بزرگی برای شرکت شما ایجاد شود و تعداد مشتریان شما کمتر شود. پس توصیه می‌شود با مشتریان با روی خوش همراه با لبخند صحبت کنید و خرید محصول و یا کالای خاصی را به آن‌ها تحمیل نکنید.

خوب است بخوانید: جذب مشتری در مغازه و فروش بیشتر

جذب مشتری با رفتار صحیح
جذب مشتری با رفتار صحیح

داشتن آگاهی از محصول خود

در نظر داشته باشید که داشتن اطلاعات جامع و دقیق از محصولاتی که می‌فروشید بسیار مهم است. در مواقعی که مشتری از شما سوالی درباره‌ی محصولی می‌پرسد باید پاسخ آن را بدانید. در صورتی که مشتری را منتظر نگه دارید تا سوال او را از کسانی که در مورد محصول اطلاعات بیشتری دارند بپرسید باید بدانید که در ذهن مشتری تصویر بدی به جا می‌گذارید. البته موارد استثنایی نیز وجود دارد و ممکن است کارمند فروشگاه شما نیروی تازه‌کار و تحت آموزش باشد. در این مواقع ضروری است که یک فرد متخصص و باتجربه در کنار فرد تازه‌کار حاضر باشد تا به مشتری پاسخ بدهد. زیرا معطل شدن در فروشگاه اصلا مورد پسند مشتریان نیست. 

اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0