ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

مفهوم بازاریابی چیست؟

دسته بندی :آموزش ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ اینسوشی 663
مفهوم بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست و به چه کسی بازاریاب گفته می‌شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید. مفهوم بازاریابی تا حدودی پیچیده است و شامل اصول، تکنیک و استراتژی‌های زیادی می‌شود. در نتیجه این امر شناخت و بیان یک مفهوم دقیق و صحیح از آن می‌تواند کمی سخت باشد. برای اینکه در زمینه بازاریابی مسلط شوید نیاز به گذراندن دوره‌ها و کسب تجارب زیادی در حوزه‌های مختلف مانند تنظیم استراتژی، نویسندگی یا تجزیه و تحلیل داده‌ها دارید.

قبل از آشنایی با مفهوم بازاریابی بهتر است با این موضوع آشنا شوید که منظور از بازار چیست؟ بازار که در که لاتین به آن market گفته می‌شود در واقع تمام مشتریان بالقوه‌ای است که یک سری نیاز و خواسته مشترک دارند و برای تامین این درخواست خود حاضر هستند تمامی منابع لازم را برای بدست آوردن نیاز خود بدهند. البته ناگفته نماند که این افراد توانایی لازم را نیز در این زمینه دارند. به عبارتی بازار به مجموعه‌ی کاملی از خریداران مصمم یک محصول یا خدمت بازار گفته می‌شود. بر اساس این تعریف ارائه شده می‌توان گفت در هنگامی که یک طرف بازار در زمینه مبادله کالا نسبت به طرف دیگر فعال‌تر است، یک طرف را بازاریاب و طرف دیگر را مشتری بالقوه می‌نامند.

اکنون ممکن است با این سوال مواجه شوید که بازاریاب به چه کسی گفته می‌شود؟ بازاریاب فردی است که به دنبال بازار مناسبی برای معرفی و فروش محصولات خود و یا ایجاد تقاضا و شناخت راه‌های ارتباطی مناسب با مشتریان بالقوه است. برخی تصور می‌کنند که منظور از بازاریاب همان ویزیتور است، در حالی که چنین نیست و با هم تفاوت دارند. ویزیتور کسی است که به عنوان نماینده فروش یک محصول انتخاب شده است و برای فروش محصول باید اطلاعات کافی درباره آن داشته باشد.

همچنین بخوانید: بازاریابی اینترنتی چیست ؟

مفهوم بازاریابی چیست و چه کاربردی در کسب و کار دارد؟

در واقع علم بازاریابی، همان کارهایی است که امروزه به تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ خدمت‌رسانی می‌کند. در حالت کلی بازاریابی یعنی فرآیند بررسی، ایده پردازی و شناخت نیاز بازار و مشتری، انتخاب محصول و یا توسعه محصول مورد نظر، خلق و ایجاد آن محصول، تعیین قیمت مناسب برای آن، معرفی آن به مخاطب هدف از طریق تبلیغات و نیز انتخاب کانال توزیع آن محصول به منظور در دسترس قرار گرفتن مشتری.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که منظور از علم بازاریابی معرفی و تبلیغ کردن یک محصول دلخواه است. در ساده‌ترین حالت برای تطبیق دادن محصولات و خدمات یک شرکت یا کسب و کار با مشتریانی که به دنبال این محصول هستند، نیاز به بازاریابی است. با هماهنگی و تطبیق مشتریان و محصولات با یکدیگر سودآوری و فروش محصولات بیشتر می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که از عوامل اصلی و تاثیرگذار در هر کسب و کاری، بازاریابی است.

کاربرد بازاریابی در کسب و کار
کاربرد بازاریابی در کسب و کار

مفهوم علم بازاریابی از زبان فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر که نویسنده کتاب مدیریت بازاریابی است درباره مفهوم بازاریابی اینچنین می‌گوید:

  • علم بازاریابی یک دانش و یا هنری است که به منظور خلق و ارائه ارزش در یک کسب و کار ایجاد می‌شود و هدف آن تامین نیازهای یک بازار هدف (مشتری) و کسب سود است.
  • بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که از طریق آن افراد و گروه‌های مختلف می‌توانند نیازهای خود را بوسیله تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش با دیگران تامین کنند.

مفهوم علم بازاریابی از زبان پیتر دراکر

پیتر دراکر که یکی از بزرگ‌ترین متفکران مدیریت در دنیا است درباره بازاریابی می‌گوید:

در صورتی که قصد دارید درباره یک کسب و کاری اطلاعات مفید کسب کنید ابتدا باید هدف را شناسایی کنید. برای هر کسب و کاری یک هدف مشخص تعیین شده است و این هدف چیزی جز خلق مشتری نیست! در واقع فلسفه وجود یک کسب و کار موفق را مشتری تعیین می‌کند، زیرا مشتری برای خرید کالای و استفاده از خدمات شما پول پرداخت می‌کند. چیزی که یک کسب و کار تولید می‌کند در دنیای امروزی اهمیت زیادی ندارد و در آینده موفقیت کسب و کارها تعیین کننده نیستند. بلکه عامل مهمی که همیشه در اولویت است، چیزی است که مشتری خریداری می‌کند و برایش ارزشمند است. به همین دلیل هدف از کسب و کار خلق مشتری است و دو عملکرد مهمی که هر کسب و کاری باید در نظر بگیرد، بازاریابی و نوآوری است.

مفهوم بازاریابی آمیخته یا بازاریابی چهار P
مفهوم بازاریابی آمیخته یا بازاریابی چهار P

با مفهوم بازاریابی آمیخته یا بازاریابی چهارp آشنا شوید.

در واقع یک اصل ساده و مهمی در انجام فرآیندهای بازاریابی وجود دارد که به آن بازاریابی چهار پی گفته می‌شود. در بازاریابی هر کسب و کاری نیاز است تا این چهار مورد در نظر گرفته شود تا سبب کسب رضایت مشتری در آن تجارت شود.

  • Product  محصول
  • Price   قیمت
  •  Place توزیع
  • Promotion   ترفیع

محصول یا خدمت

تصور کنید در جامعه از یک افرادی که متخصص نیستند سوال کنید که چه عاملی در فروش محصولا اهمیت زیادی دارد و این پاسخ را بشنوید که کیفیت محصولات مهم است ولی این همه ماجرا نیست. امروز بازار کسب و کارها بسیار پر رقابت است و برای موفق بودن در میان این بازاهای متعدد باید با مفاهیم دیگر نیز آشنا شد تا بازاریابی بصورت صحیحی انجام شود. محصول یا خدمت همراه با ویژگی‌های فیزیکی و کارکردی است که شامل: برند، مدل، کیفیت، ایمنی و… است.

قیمت

یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یک کسب و کار آگاهی استراتژی قیمت گذاری است. قیمت گذاری باید بر اساس عوامل متعددی مانند کیفیت، نوع بسته بندی، مخاطب هدف، برند و… تعیین شود.

توزیع

همانطور که می‌دانید قسمت مهم بازاریابی، توزیع محصول و رساندن آن به دست مشتری است. در توزیع یک محصول باید به آیتم‌هایی مانند: زمان توزیع، مکان توزیع، روش توزیع، مخاطبان هدف و… توجه داشت.

ترفیع

ترفیع به کارهایی گفته می‌شود که در میان صاحب کسب و کار و مشتری صورت می‌گیرد تا خدمات بهترین به مشتریان ارائه شود و ارتباط قوی‌تری با یکدیگر برقرار کنند. برای مثال فرض کنید که کالای مورد نیاز مخاطبین خود باکیفیت و بسته عالی در زمان مناسب و با قیمتی باور نکردنی را در دسترس مخاطبین خود قرار می‌دهید اما تعداد اندکی از افراد این کالا را خریداری می‌کنند. در این زمان مشکلی اصلی عدم ترفیع صحیح کالا است؛ اگر شما درباره ویژگی‌های این محصول با مشتریان خود صحبت کنید و به مشتریان خود این اطمینان را دهید که به این محصول نیازمند هستند، در اصل ترفیع کالا را به خوبی انجام داده‌اید.

اصول بازاریابی اینستاگرامی

اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0