جدیدترین شبکه های اجتماعی در سال 2022
رسانه های اجتماعی همیشه در حال تکامل هستند تا نیازها و علایق کاربران را برآورده کنند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی جدید برای خدمت به مخاطبان خاص یا ارائه امکانات متفاوتی ظاهر میشوند. به طور مثال؛ در سال 2016 یک برنامه جدید به نام TikTok چشم انداز رسانه های اجتماعی را از طریق ویدیوهای کوتاه و زیبایی شناسی به کلی تغییر داد. جدیدترین شبکه های اجتماعی که در سال 2022 ارائه شده اند، قطعا از امکانات رو به رشدی برخوردار هستند. برای اطلاع از شبکه های اجتماعی مهم مقاله مهم ترین شبکه های اجتماعی در دنیا کدامند، را مطالعه کنید. همه برنامه های جدید رسانه های اجتماعی مانند TikTok سر و صدا نمی کنند اما آنها نشان می دهند که چگونه روندهای اجتماعی و انتظارات کاربران در طول زمان در حال تغییر هستند. این رسانه های اجتماعی قابلیت پذیرش کاربران بسیار زیادی را دارند.
Clubhouse
یک برنامه صوتی است که دارای اتاق های چت است و کاربران می توانند برای گوش دادن به مکالمات زنده به آنجا مراجعه کنند. یکی از جدیدترین برنامه های رسانه های اجتماعی در این لیست، Clubhouse است که در ابتدا برای iOS منتشر شد. نسخه اندروید در ماه مه 2021 مطرح شد.
در بین این دو تاریخ، محبوبیت این برنامه افزایش یافت و تا دسامبر 2021 دو میلیون کاربر فعال هفتگی را به خود اختصاص داد. این تعداد به ویژه از نظر اینکه برنامه از نظر فنی هنوز در حالت بتا بوده و فقط به دعوت محدود بود، بسیار چشمگیر است. در ماههای اولیه علاقه به قدری بالا بود که طبق گزارشها، کدهای دعوت کلاب هاوس به قیمت های زیادی فروخته میشد. کلاب هاوس به عنوان یکی از پرطرفدارترین و جدیدترین شبکه های اجتماعی شناخته می شود.
- Clubhouse با ارائه ویژگیهای جدید و شراکت با TED همچنان موفق است.
- در کلاب هاوس رقابت سختی بین کاربرن در برگذاری اتاق های گفتگوی موثر وجود دارد.
- این پلتفرم تأثیر غیرقابل انکاری بر چشم انداز رسانه های اجتماعی داشت.

Twitter Spaces
این پلتفرم پس از برنامه کلاب هاوس راه اندازی شد. پس از انتشار آن؛ کاربران با حداقل 600 دنبالکننده میتوانستند چتهای صوتی زنده را میزبانی کنند، که برای همه در توییتر باز بود. در اکتبر 2021، Spaces بدون در نظر گرفتن اندازه مخاطب، به روی همه کاربران باز شد.
دانستن اینکه دقیقا چند نفر از فضاهای توییتر استفاده می کنند، سخت است. توییتر 436 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد اما اطلاعاتی در مورد اینکه چه تعداد از آنها نیز از Spaces استفاده می کنند، در دسترس نیست. در بین جدیدترین شبکه های اجتماعی، اضافه شدن گزینه Spaces هم مطرح می شود.
- این بخش چندین ویژگی منحصر به فرد را ارائه می دهد.
- Ticketed Spaces که در سال 2021 عرضه شد، به کاربران اجازه میدهد تا هزینه ورودی را تعیین کنند و از محتوای خود درآمد کسب کنند.
- Spaces Recordings بخشی در حال آزمایش است که به کاربران امکان می دهد تا چت های خود را ضبط و به اشتراک بگذارند.
- ظهور Clubhouse و Twitter Spaces ثابت می کند که صدای اجتماعی یک رویکرد موثر در سال 2022 است.
اضافه شدن Reels به اینستاگرام
Instagram Reels یک پلتفرم جدید رسانه اجتماعی نیست بلکه یک ویژگی جدید است اما هنوز هم ارزش توجه دارد. Reels در سال 2020 برای رقابت بهتر با TikTok به اینستاگرام اضافه شد. در حالی که ویدیو قبلاً بخشی از پستها و استوریهای اینستاگرام بود، Reels برخی از قابلیتهای جدید را اضافه کرد. ریلز اینستاگرام ویدیوهای کوتاه 15، 30 یا 60 ثانیه ای هستند که می توان آن ها را مستقیماً در برنامه ویرایش کرد. برخلاف استوری ها، Reels پس از 24 ساعت ناپدید نمی شود. آنها در فید ، در یک صفحه اختصاصی قرار می گیرند. این برنامه در بین شبکه های اجتماعی فیلتر شده قرار گرفته است. برای مطالعه بیشتر مقاله شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران کدامند، مراجعه کنید.

امکانات Instagram Reels
- ریلز گزینههای ویرایش پیچیدهتری را نسبت به استوری ارائه میدهد.
- در این فضا می توان کلیپها را ویرایش کرده.
- امکان تنظیم طرحبندی و اضافه کردن جلوههای AR هم وجود دارد.
- این ویدیوها سرگرم کننده و خلاقانه هستند، به همین دلیل است که Reels در صفحه کاوش بسیار محبوب است.
- علاقه مندی به Reels قطعا در طول زمان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
- Reels میتواند راهی قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان باشد و اینستاگرام این برنامه را برای نمایش محتوای با کیفیت Reels پیکربندی کرده است.
Spotify Greenroom / Spotify Live
جلوه کلاب هاوس در این پلتفرم دوباره ظاهر می شود. در سال 2021، Spotify برنامه جدید خود را برای مکالمات صوتی زنده منتشر کرد. این بخش در Spotify بر روی هنرمندان و ورزشکاران تمرکز می کند و از پایگاه کاربر فعلی که طرفداران پادکست و موسیقی هستند، استفاده می کند. در حالی که برای Greenroom نیازی به حساب Spotify نیست، می توان با اعتبار Spotify وارد برنامه شد.
Spotify Greenroom همچنین به میزبان اجازه می دهد تا چت زنده را ضبط کند و مکالمات را به پادکست هایی تبدیل کند که در پیشنهادات صوتی ادغام می شوند. آنها همچنین برای تشویق استفاده از برنامه، بخشی را برای ساخت Greenroom ایجاد کردهاند. با اینکه این برنامه جدید، در رسانه های اجتماعی چندان مورد توجه قرار نگرفته است، اسپاتیفای همچنان پلتفرمی است که از قبل بر روی صدا متمرکز شده است.
در مارس 2022، Greenroom به Spotify Live تغییر نام داد و با برنامه کاملا ادغام شد تا محتوا در دسترس کاربران قرار گیرد. انتظار می رود که این تغییر در سه ماهه دوم سال 2022 اتفاق بیفتد. به نظر می رسد که Spotify بر روی رشد صدای زنده سرمایه گذاری می کند.

Discord
همانطور که TikTok زمانی صرفاً به عنوان برنامه چالش رقص شناخته می شد، Discord نیز در سال 2015 به عنوان یک برنامه خاص برای بازی راه اندازی شد. از آن زمان به بعد، با 150 میلیون کاربر فعال ماهانه تا سپتامبر 2021، به یک گزینه مهم در میان پلتفرم های رسانه های اجتماعی متمرکز بر چت تبدیل شده است.
Discord همچنان در بین گیمرها محبوب است و بازی ها را در برنامه پخش می کند. امکانات ویدئویی، صوتی و متنی برای گپ زدن در مورد موضوعات مختلف از برنامه های دوستیابی گرفته تا ورزش بر روی این پلتفرم ایجاد شده است. بدون شک؛ در بین جدیدترین شبکه های اجتماعی نمی توان جایگاه Discard را نادیده گرفت.
در حالی که Discord تبلیغات نمی کند، همچنان برندها می توانند با ایجاد مجموعه کانال های مرتبط موضوعی در برنامه حضور داشته باشند. تاکید بر ارتباط و گفتگوی واقعی فرصتی برای ایجاد روابط عمیق و به دست آوردن بینش ارزشمند را فراهم می کند.
Twitch
توییچ که در سال 2011 تاسیس شد، یکی از قدیمی ترین پلتفرم ها در این لیست است. اگرچه 15 میلیون کاربر فعال دارد، کسانی که در فضای بازی باشند، احتمالاً با آن آشنایی دارند. Twitch یک پلتفرم پخش ویدیویی است که در آن سازندگان محتوای زنده را برای مخاطب پخش می کنند. کاربران فعال زیادی در این پلتفرم فعالیت می کنند.
همانطور که Twitch به گسترش دامنه خود فراتر از جامعه بازی ادامه می دهد، برندها فرصت های بیشتری برای دستیابی به مخاطب از طریق برنامه دارند. شرکتها میتوانند کانالهای برند خود را ایجاد کنند، با اینفلوئنسرهای Twitch شریک شوند یا تبلیغات را در پلتفرم خریداری کنند.

Patreon
این برنامه در سال 2013 تأسیس شد و به سازندگان محتوا اجازه می دهد تا از اشتراک گذاری ها درآمد کسب کنند. در ازای حمایت مالی، مشترکین به محتوای انحصاری و معمولی دسترسی پیدا می کنند و می توانند با سازندگان محتوا تعامل داشته باشند. از زمان آغاز به کار، Patreon به بیش از 250000 سازنده و بیش از هشت میلیون مشترک پولی رسیده است.
برای سازندگانی که در پلتفرمهای دیگری مانند یوتیوب یا اینستاگرام دنبالکننده دارند، Patreon میتواند مالکیت و کنترل بیشتری بر درآمد ایجاد کند. Patreon دو مدل اشتراک را ارائه می دهد و یک اشتراک به صورت ماهانه است. فرد این امکان را دارد که برای هر پست پرداخت انجام دهد.
راهاندازی یک حساب رایگان است و زمانی که سازندگان شروع به کسب درآمد کنند، Patreon آن را باید هزینه های کمی پرداخت شود. برای سازندگانی که از مدلهای درآمدی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی بزرگتر ناامید شدهاند، Patreon فرصتی برای ایجاد رابطه مستقیمتر با دنبالکنندگان است. از آنجایی که پلتفرم هایی مانند TikTok و Instagram انتقاد سازندگان را به دلیل برنامه های پرداخت گیج کننده و مخفیانه به خود جلب کرده اند، پلتفرم هایی مانند Patreon مدل شفاف تری را ارائه می دهند که به نفع سازندگان است.
Substack
ساده ترین راه برای توصیف Substack به عنوان یک پلتفرم، خبرنامه ایمیل است. Substack از سال 2017 مطرح شده است. یک پلتفرم انتشاراتی است که از قدرت نویسندگی کاربران بر رسانه ها استفاده می کند. هر کاربر نشریه مخصوص به خود را دارد که به آن امکان میدهد تا بدون نظارت ناشر با مخاطبان ارتباط برقرار کند. Substack نشان دهنده انحراف از بسیاری دیگر از پلتفرم های رسانه های اجتماعی است که به تازگی رشد کرده اند.
سازندگان در Substack معمولاً محتوای نوشتاری طولانی و عمیق تولید می کنند که نیاز به تعامل دقیق تری با موضوعات دارد. هر Substack به عنوان یک جامعه برای مخاطبان خود عمل می کند که می توانند نظرات خود را ارسال کنند و با پست ها تعامل داشته باشند. Substack نشاندهنده دور شدن از انتشارات سنتی است زیرا کاربران از رسانههای بزرگتر دور میشوند و به نفع انتخاب شخصی از نویسندگان و پدیدآورندگان هستند. محبوبیت فزاینده آن نشان میدهد که علیرغم شایعات کاهش دامنه توجه، کاربران بسیار مایل هستند که با محتوای عمیق و با کیفیت درگیر شوند.

Public
این پلتفرم یکی از جدیدترین شبکه های اجتماعی است که در سال 2019 تأسیس شد. Public یک برنامه سرمایه گذاری و هم شبکه اجتماعی برای کاربران علاقه مند به امور مالی، ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری است. کاربران می توانند نمونه کارهای خود را از طریق برنامه مدیریت کنند، همچنین؛ پیام های خصوصی مبادله کنند و در کانال های عمومی به بحث بپیوندند. در ابتدای کار، Public با تمرکز بر تنوع و دسترسی، تلاش برای دستیابی به سرمایهگذاران جدید و همچنین کسانی که در بخشهای مالی کمتر حضور دارند، به بیش از یک میلیون عضو رسید. اکنون بیش از 3 میلیون عضو دارد که 40 درصد آنها زن هستند.
- در این پلتفرم با Public Live امکان پخش زنده صوتی و بحثهای صوتی هم وجود دارد.
- برخلاف کلاب هاوس یا فضاهای توییتر که در آن هر کسی می تواند یک چت را میزبانی کند، Public Live به طور عمدی برنامه ریزی شده است.
- گویندگان در موضوعات مالی متخصصان تایید شده هستند و نمایش ها در فواصل زمانی منظم میزبانی می شوند.
- در بین لیستی جامع از شبکه های اجتماعی مناسب کسب و کار می توان برنامه Public را هم جا داد.
ویژگی های پلتفرم Public
- در حال حاضر از هر 10 کاربر اینترنت، یک نفر روی حداقل یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کند و تحلیلگران پیش بینی می کنند که این تعداد تا سال 2030 سه برابر شود.
- Public نمونه ای از یک برنامه رسانه اجتماعی جدید است که سعی نمی کند تا همه چیز برای همه باشد.
- بر روی یک جایگاه و موضوع خاص متمرکز است و تلاش می کند تا تعداد فزایندهای از کاربران به آن عمق کشیده شوند.
- برای کسانی که با فضای مالی سر و کار ندارند، Public ممکن است که اصلا مرتبط نباشد.
- با این برنامه می توان اطمینان حاصل کرد که شبکه های اجتماعی کوچکتر که به مخاطبان خاص خدمت می کنند، در استراتژی بازاریابی چه نقشی دارند.

Polywork
این شبکه اجتماعی در آوریل 2021 راه اندازی و مطرح شده است. یک پلتفرم اجتماعی جدید متمرکز بر شبکه های حرفه ای است که در آن کاربران می توانند پروفایل ایجاد کنند، یک فید شخصی را مدیریت کنند و برای همکاری و کار با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند. برخلاف LinkedIn، که در آن کاربران یک عنوان واحد دارند که نقش یا تخصص فعلی آنها را توصیف می کند، Polywork برای رشد بهتر کاربران تخصص یافته شده است.
این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا چندین نقش، پروژه های جانبی، پروژه های پرشور و تخصص ها را برجسته کنند. علاوه بر پروفایل ها، Polywork قصد دارد تا افراد را با فرصت های حرفه ای مرتبط کند. برای این کار، آنها ایستگاه فضایی مناسبی را ایجاد کردهاند، جایی که کاربران نشان میدهند که چه نوع پروژهها یا نقشهایی مناسب هستند. شبکه اجتماعی Polywork هنوز از نظر فنی در حالت تست است. این پلتفرم ارزش توجه را دارد زیرا نشان دهنده یک تحول هیجان انگیز در شبکه های اجتماعی حرفه ای است.
Yubo
این پلتفرم در سال 2015 راه اندازی شده است. یک برنامه پخش زنده با تمرکز بر دوستی و ارتباط است، شبکه اجتماعی یوبو 650 میلیون کاربر در 40 کشور دارد. یوبو در فرانسه ساخته شده اما در کانادا و آمریکا هم پشتیبانی می شود. یکی از جدیدترین پلتفرم ها در کشورهای مختلف یوبو است. در بسیاری از کشورهای دنیا، حتی نام این برنامه هم شنیده نشده است. در ماه های اولیه کووید، زمانی که همه در خانه گیر کرده بودند، یوبو تعداد کاربران روزانه خود را سه برابر کرد. کاربران Yubo می توانند چت های ویدیویی ایجاد کنند، جایی که کاربران می توانند با هم تعامل داشته باشند.

ویژگی های مهم Yubo
- کاربران می توانند یکدیگر را به عنوان دوست اضافه کنند که به آنها امکان می دهد چت های فردی را شروع کنند.
- در میان برنامه های جدید رسانه های اجتماعی Yubo به ویژه نوجوان پسند است، Yubo منابع قابل توجهی را برای تبدیل پلتفرم به فضایی امن برای کاربران سرمایه گذاری کرده است.
- نظارت انسانی و الگوریتمی محتوا برای رسیدگی سریع به هرگونه نقض دستورالعملهای جامعه وجود دارد.
- کاربرانی که اطلاعات شخصی خود را در یک چت به اشتراک می گذارند، مانند شماره تلفن خود، یک هشدار ایمنی پاپ آپ دریافت می کنند تا آنها را در مورد خطر آگاه کند.
- با توجه به اینکه تعداد زیادی از پلتفرمها به فضاهایی ناامن تبدیل شدهاند که کاربران بهویژه زنان با آزار و اذیت یا تهدید مواجه میشوند، یوبو بر این مشکل تمرکز کرده است.
- در حالی که Yubo تبلیغات یا فرصتهایی را برای مشارکت با برند ارائه نمیدهد، این نمونهای از چگونگی تغییر انتظارات کاربران در مورد ایمنی و حریم خصوصی است.
Triller
پلتفرم تریلر در سال 2015 راه اندازی شده است. یک برنامه اشتراک گذاری ویدیو است که در آن کاربران می توانند ویدیوهای کوتاهی را ضبط و ویرایش کنند. در این برنامه صاویر و ویدیوها می توانند با استفاده از هوش مصنوعی با موسیقی همگام شوند. این ویژگی باعث محبوبیت ویژه ای در بین نوازندگان می شود و تریلر افراد مشهوری مانند جاستین بیبر، کاردی بی و پست مالون را در میان کاربران خود به حساب می آورد.
ویژگی های Triller
- بخشی از Tiller Fight Club به ورزش، پخش مسابقات حرفه ای مبارزه و بوکس گسترش یافته است.
- Triller با تأکید بر موسیقی و ویدیوهای لبخوانی، رقیب واضح TikTok است.
- این برنامه رسانه اجتماعی جدید پس از ممنوعیت TikTok در هند بسیار محبوب شد و یک شبه 29 میلیون کاربر به دست آورد.
- تریلر یکی از جدیدترین شبکه های مجازی است که تشخیص دقیق میزان محبوبیت آن را دشوار است.
- صاحبان این پلتفرم قصد دارند که آن را گسترش دهند تا چیزی بیش از یک رقیب برای TikTok باشد.
- ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است، ویژگیهایی که کاربران را قادر میسازد تا از هر دو دوربین جلو و پشت آیفون خود ویدیو ضبط و پخش کنند.
- این قابلیت ها نشان میدهد که تریلر در مورد ایجاد فرصتهایی برای برندها در دستیابی به مخاطبان و اجرای کمپینها بر روی پلتفرم موثر است.

BeReal
کسانی که از واقعیت اینستاگرام که شامل فیلترها، فتوشاپ و عکسهای جعلی می شود، خسته شده اند، می توانند BeReal را به عنوان جایگزین مناسبی انتخاب کنند. واقعیت های اینستاگرام کاملا بر این بر رسانه اجتماعی تسلط دارند و کاربران برای دیده شدن باید آن ها را اجرایی کنند. در بین جدیدترین شبکه های اجتماعی این پلتفرم نقطه عطفی برای حذف اثرات منفی فضای مجازی است.
BeReal میتواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد. هدف این برنامه ایجاد روشی جدید و منحصر به فرد برای پیدا کردن دوستان واقعی است. BeReal هر روز در یک زمان تصادفی برای کاربران اعلان میفرستد که زمان واقعی بودن فرا رسیده است. سپس؛ کاربر 2 دقیقه فرصت دارد تا از هر کاری که در حال انجام آن هست، عکس بگیرد. در واقع؛ دو عکس در یک لحظه با استفاده از دوربین جلو و پشت تلفن گرفته می شود.
نتیجه
فضای مجازی قابلیت رشد بسیار زیادی دارد. همه ساله تعداد زیادی پلتفرم به آن اضافه شده و رشد می کنند. در بین جدیدترین شبکه های اجتماعی، برخی از آن ها قابلیت رشد زیادی دارند و حتی برای کسب و کارها بسیار مفید هستند. در بین آنها برنامه هایی هم صرفا برای تخصص خاصی به کار گرفته می شوند.


قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی