شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران کدامند؟

در دنیای امروزی که کسب و کارها با کمک شبکه های مجازی رشد می کنند، شبکه مجازی بسیار پرطرفدار هستند. شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران برای درآمدزایی و البته سرگرمی استفاده می شوند. لیستی از پلتفرم های خارجی و داخلی در دسترس است اما فقط برخی از آن ها محبوب شده اند.
واتساپ
این پلتفرم در بین برنامه های پرطرفدار رتبه اول را به خود اختصاص می دهد. واتساپ با بیش از ۴۷ میلیون کاربر در ایران فعالیت می کند. واتساپ پیام رسانی است که به کاربران امکان می دهد تا پیام های متنی، تصاویر، یادداشت های صوتی، فایل های صوتی، اسناد و فیلم ها را به اشتراک بگذارند.
این پلتفرم طی سالها به طور تصاعدی رشد کرده است و میلیاردها کاربر در سراسر دنیا دارد. در کنار تعداد کاربران رو به رشد، این پلتفرم ویژگیهای جدید بسیاری را نیز برای تسهیل تعامل بین کاربران مطرح کرده است. در حالی که قبلاً کاربران فقط می توانستند به صورت فردی تماس بگیرند، اکنون ویژگی تماس گروهی نیز وجود دارد.
این پلتفرم هم در بین برنامه های فیلتر شده قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این موضوع، مقاله شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران کدامند را مطالعه کنید. واتساپ ویژگی وضعیت را معرفی کردند که به کاربران امکان می دهد تا عکس، ویدیو و متن را که پس از 24 ساعت ناپدید می شوند، به روز کنند.

قابلیت های مهم واتساپ
- این پلتفرم که در اصل برای ارتباط با خانواده و دوستان ایجاد شده بود، اکنون یک برنامه کاربری برای ایجاد پروفایل های تجاری ارائه می دهد.
- برندها می توانند کاتالوگ های خود را به نمایش بگذارند و خدمات سریع به مشتریان را از طریق این برنامه پیام رسانی ارائه دهند.
- برخلاف اکثر پیام رسان ها، واتساپ بدون تبلیغات است.
- بیشتر کاربران واتساپ از گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال هستند.
- این برنامه برای برندها، فرصتی برای ارتباط شخصی با مشتریان در سرتاسر جهان، ارائه پشتیبانی به موقع و بهروزرسانیهای بی درنگ کسبوکار را ارائه میدهد.
اینستاگرام
اینستاگرام یکی از پلتفرمهای شبکه اجتماعی است که سریعترین رشد را در بین کاربران ایرانی فضای مجازی داشته است. یکی از شبکه های پرطرفدار در ایران، اینستاگرام است که کاربران میلیاردی در سراسر جهان دارد. این شبکه به عنوان سومین شبکه اجتماعی محبوب در ایران شناخته می شود. کسب و کارهای زیادی در این پلتفرم رشد کرده اند و افراد با شغلی مثل بلاگری درآمدهای کلان بدست آوردند. برای اطلاع از برنامه های کاری مهم به صفحه لیستی جامع از شبکه های اجتماعی مناسب کسب و کار مراجعه کنید.
- این اپلیکیشن متعلق به فیسبوک است.
- برای برندهایی که بازاریابی توسط اینفلوئنسر را در اولویت قرار میدهند، ضروری است.
- با ویژگی هایی مانند استوری اینستاگرام، IGTV و لایو، بازاریابان می توانند از محتوای ویدیویی حداکثر استفاده را برای تعامل با مخاطبان خود ببرند.
- ایجاد یک نمایه تجاری این امکان را می دهد که خرید اینستاگرام و دریافت نظرات با هم ترکیب شوند.

ویژگی های مهم اینستاگرام
- افرادی که از این برنامه استفاده می کنند، سن ۲۵ الی ۳۶ سال دارند.
- سفر، زیبایی، غذا، مد و تناسب اندام در اینستاگرام از موضوعات پرطرفدار هستند.
- برای برندهایی که بازاریابی توسط اینفلوئنسر کلیدی و تاثیرگذار است، اینستاگرام کلیدی محسوب می شود.
- ارسال محتوای تولید شده توسط کاربر و استفاده از ویدئوهای کوتاه برای تبلیغات بسیار موثر است.
- اینستاگرام یکی از پرکاربردترین پلتفرمها در میان بزرگسالان است.
- در حالی که اینستاگرام بیشتر مبتنی بر اپلیکیشن است، کاربران می توانند از طریق نسخه وب سایت نیز به فید خود دسترسی داشته باشند.
- اینستاگرام یک پلتفرم بسیار بصری است که در آن کاربران ویدیوها و تصاویر را به اشتراک می گذارند.
- کاربران می توانند از استوری های اینستاگرام و ویژگی های لایو استفاده کنند.
- قابلیت های آن باعث شده است که در بین نسل های جوان بسیار محبوب باشد.
- برای گسترش کسب و کار شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران، شرکت ها خدمات تولید محتوای موثری را هم ارائه می دهند.
نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در کسب و کارها
- با افزایش ترجیح برای ویدیوهای کوتاه، برندها باید در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام سرمایه گذاری کنند که در آن این محتوا بسیار کلیدی است.
- اینستاگرام همچنین مکانی کلیدی برای استفاده از همکاریهای اینفلوئنسرها یا تولیدکنندگان محتوا است.
- سهولت خرید اینستاگرام نیز این پلتفرم را به یک مرکز خرید تبدیل کرده است.
- با توجه به اینکه خریداران برای خرید بعدی خود به پلتفرم مراجعه می کنند، استفاده از این ویژگی می تواند به ارتباط با مشتریان در حین فروش کمک کند.
- مصرفکنندگان با پرسشها و بازخوردها اینستاگرام را به یک جزء ارزشمند از خدمات مشتریان تبدیل میکنند.
- در میان شبکه های پرطرفدار در ایران، اینستاگرام نقش پر رنگی در درآمدزایی دارد.
- برای کسب و کارها خدمات تولید محتوای اینستاگرام هم نقش کلیدی ایفا می کند.

توییتر
توییتر پلتفرمی است که به کاربران امکان می دهد تا موضوعات پرطرفدار را دنبال کنند و در گفتگوهای مرتبط شرکت کنند. این پلتفرم در حالی که تعداد کاربران آن به اندازه سایر سایت های رسانه اجتماعی برتر نیست، پایگاه کاربر بسیار فعالی دارد. کاربران توییتر به طور متوسط حداقل ۵۰۰ میلیون توییت در روز ارسال می کنند. توییتر با وجود فیلترینگ، ۲ میلیون کاربر در ایران دارد.
این پلتفرم در بین شبکه های پرطرفدار در ایران جایگاه پایین تری را به خود اختصاص می دهد. هشتگ های توییتر جایگاه مهمی در سراسر دنیا دارند و موضوعات مهم روز را بیشتر منعکس می کنند. علاوه براین؛ تریبونی برای سیاستمداران داخل و خارج ایران محسوب می شود. استفاده از تبلیغات، یکپارچه سازی خدمات مشتری و افزایش دنبال کنندگان فعال اقدامات مهم توییتر هستند. توییتر به عنوان یکی از مهم ترین پلتفرم های جهانی هم شناخته می شود. برای مشاهده این لیست به صفحه مهمترین شبکه های اجتماعی در دنیا کدامند مراجعه کند.
لینکدین
یک سایت رسانه اجتماعی برای حرفه ای ها است و در بین مخاطبان B2B بسیار محبوب است. این پلتفرم در طول سال ها به سرعت رشد کرده است و در سراسر دنیا میلیون ها عضو دارد. این پلتفرم بیش از دو میلیون و هفتصد کاربر در ایران دارد. در این شبکه اجتماعی اعضا می توانند ارتباطات حرفه ای خود را در این پلتفرم گسترش دهند، نمونه کارها خود را به نمایش بگذارند، و جستجو و درخواست شغل کنند. لینکدین همچنین یک پلتفرم عالی برای به اشتراک گذاشتن تخصص حرفه ای است زیرا به اعضا اجازه می دهد تا پست های وبلاگی را که در این پلتفرم قرار دارند، منتشر کنند.
دلایل استفاده از لینکدین
- تعداد زیاد کاربران آن موجب شده است تا برای بازاریابی B2B گزینه ای مناسب باشد.
- این پلتفرم در شبکه های پرطرفدار در ایران جایگاه کاری ویژه ای کسب می کند.
- مخاطبان در لینکدین به جای محتوای شخصی بر روی اشتراک گذاری محتوای حرفه ای تمرکز می کنند.
- افرادی که به دنبال همکاران و ارتباط با متخصصان صنعت هستند، می توانند از اینجا شروع کنند.
- لینکدین همچنین امکان دسترسی به تبلیغات نمایشی و شخصی سازی شده را به وجود می آورد.

شبکه پرطرفدار فیس بوک
با وجود فیلترینگ گسترده فیس بوک در ایران، دو میلیون ایرانی در آن عضو هستند. گروه سنی فیس بوک بین ۲۵ تا ۳۴ سال است. از این فضا برای ارتباط بهتر و حتی گسترش کسب و کار هم استفاده می شود. راه اندازی کسبوکارهای کوچک و جمعآوری سرمایه از عمده فعالیت هایی است که در این شبکه مجازی انجام می شود. همچنین؛ فیس بوک برای ایجاد گروه های مختلف علاقه مند، خدمات مشتری و تبلیغات اجتماعی مفید است. فیس بوک زمانی برترین و پرطرفدارترین شبکه در ایران محسوب می شد اما بعد از فیلتر شدن جایگاه خود را به تلگرام بخشیده است.
چرا کاربران از فیس بوک استفاده می کنند؟
- فیس بوک به عنوان محبوبترین پلتفرم اجتماعی توسط کاربران فعال ماهانه در سراسر جهان، شبکهای است که کسبوکارها نمیتوانند در استراتژی دیجیتال خود نادیده بگیرند.
- بازاریابان بیشترین و راهبردی ترین برنامه ها را برای استفاده از این پلتفرم دارند.
- در ایران هم برای سرگرمی و هم گسترش کسب و کار نیاز به فیس بوک است.
- برای برندهایی که به دنبال افزایش دسترسی و رشد کسب و کار خود هستند، این احتمال وجود دارد که مشتری بعدی آنها در فیس بوک باشد.

شبکه اجتماعی تلگرام
تلگرام در لیست شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران در رتبه دوم قرار می گیرد. ایجاد کانال، گروه و ارتباط سریع و راحت با کاربران با عنوان نقطه قوت این پلتفرم شناخته می شود. این پلتفرم با وجود فیلترینگ سراسری محبوبیت خود را از دست نداده و کاربردهای فراوانی دارد. تلگرام هم زمانی برترین شبکه اجتماعی محسوب می شد اما با وجود فیلترینگ، واتساپ در ایران بیشتر رواج پیدا کرد. تا قبل از فیلتر شدن تلگرام، حتی گروه های اطلاع رسانی دانشگاه ها و کانال های درسی در تلگرام تشکیل می شدند. واتساپ برنامه جایگزین برای تلگرام شد و برای کارهای مختلف مثل فعالیت های درسی، کاری و غیره به صورت گسترده اسفاده می شود.
ویژگی های تلگرام
- قابلیت ارسال عکس، چت های گروهی و ساخت ربات
- امکان پیدا کردن افراد از طریق سرچ کردن نام کاربری
- ماندگاری اطلاعات بر روی کانال ها و گروه ها
- راه اندازی و اتصال بدون فیلترشکن
- پیدا کردن افراد نزدیک به موقعیت
- تماس های صوتی و تصویری

پیام رسان ایرانی سروش
با وجود محدودیت ها برای شبکه های اجتماعی خارجی در ایران، پلتفرم های داخلی رشد روز افزونی داشته اند. یکی از با کیفیت ترین آن ها سروش است که بعد از پلتفرم های خارجی بیشتری کاربر را در ایران دارد. پیامرسان سروش در حدود 2 میلیون کاربر ایرانی دارد. سروش پلاس نسخه جدیدی از این پلتفرم است که امکانات بی نظیری در آن تنظیم شده است. این برنامه به یک پلتفرم خاص تبدیل شده است که کاربران را شگفت زده کرده است. این پیامرسان مجهز و کاربردی، افراد را تا ساعت ها در خود درگیر می کند. امکانات سرگرم کننده و متنوع موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلتفرم های ایرانی به صفحه معرفی و مقایسه شبکه اهای اجتماعی ایرانی مراجعه کنید.
امکانات پلتفرم سروش
- برقراری تماس صوتی و تصویری رایگان
- مصرف یک سوم اینترنت
- حفظ امنیت کاربران
- پشتیبانی کاربران
- نامحدود بودن فضای ابری
- مشاهده فیلم و سریال
- بازی
- امکان خرید
- ارائه کسب و کار و درآمدزایی

نتیجه
شبکه های مجازی نقش مهمی در زندگی افراد و کسب و کارها ایفا می کنند. شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران شامل پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام، واتساپ و غیره می شود. در بین پلتفرم های داخلی، سروش پلاس جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی