ads
اینسوشی لوگوی صفحه فروشگاه 264-85
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

منظور از استراتژیست شبکه اجتماعی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دسته بندی :شبکه اجتماعی ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ اینسوشی 320
استراتژیست شبکه اجتماعی

تا چه میزان با نحوه کار استراتژیست شبکه اجتماعی آشنا هستید؟ در این مقاله بطور کامل با مفهوم استراتژیست شبکه اجتماعی و نحوه عملکرد استراتژیست این شبکه‌ها شرح داده می‌شود. همانطور که می‌دانید حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی بخصوص اینستاگرام منجر به ایجاد بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شده است. در نتیجه این حضور گسترده، مارکتینگ و یا داشتن استراتژی‌های مناسب شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد.

در اینستاگرام نیز همانند سایر شبکه‌های اجتماعی، صفحات مختلفی وجود دارد که برخی پربازدید و برخی کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تفاوت صفحات محبوب و غیر محبوب چیست؟ پاسخ یک استراتژی مناسب برای مدیریت شبکه اجتماعی مورد نظر است. در تعیین استراتژی شبکه اجتماعی چند نکته باید در نظر گرفته شود که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است. امروزه واژه استراتژی بسیار مد شده و در صورتی که به شبکه اجتماعی لینکدین نگاهی بیاندازید، متوجه لیستی از افراد می‌شوید که برای معرفی شغل خود از پیشوند «استراتژیست» استفاده کرده‌اند. برای مثال چند نمونه از این پسوندها عبارتند از: استراتژیست بازاریابی، استراتژیست فروش، استراتژیست اقتصادی و استراتژیست سرمایه‌گذاری و …

شناخت استراتژی شبکه‌های اجتماعی مختلف

در هنگام ورود به دنیای مجازی، بسیاری از افراد و عموم مردم هنوز هم مفهوم دقیق استراتژیست را نمی‌دانند و با نحوه کارش آشنا نیستند. کار به جایی رسیده که عموم مردم تصور می‌کنند استراتژیست بودن کار آسانی است و هر کسی، در هر جایگاه شغلی، می‌تواند یک استراتژیست باشد! در این مقاله بر چیستی و اهمیت استراتژی، مفهوم استراتژیست و وظایف این فرد پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

استراتژیست به چه کسی گفته می‌شود؟

استراتژیست یا strategist به کسی گفته می‌شود که در تصمیمات خود، نظم و خلاقیت خاصی را بکار می‌گیرد. در ابتدا بهتر است با مفهوم استراتژی آشنا شوید. استراتژی خوب، استراتژی بد، نام یکی از کتاب‌های خوب حوزه تفکر استراتژیک است که توسط ریچارد روملت به نگارش درآمده است. وی معنی کلمه استراتژی را به این صورت بیان کرده است: ” شناسایی کارآمدترین روش برای هدایت منابع و بهره‌‌مندی از آن‌ها”. در حالت کلی می‌توان گفت که در میان انبوهی از تعاریف برای واژه استراتژی می‌توان گفت که همه این تعاریف بر اساس نظم، تجزیه و تحلیل، خلاقیت، نوآوری و متفاوت عمل کردن تاکید دارند. بر همین اساس یک شخص استراتژیست هم باید تمام این ویژگی‌ها را در انجام فعالیت‌های خود به نمایش بگذارد.

پس در نهایت می‌توان گفت که استراتژیست به کسی گفته می‌شود که قادر به در نظر گرفتن همه جوانب در یک سازمان، شرکت و یا حتی مدیریت شبکه اجتماعی اینستاگرام است. وی می‌تواند با داشتن تفکری سازنده و فعالیت صحیح، چشم‌اندازهای روشن و قابل دسترسی را برای صاحبان کسب و کار فراهم کند. پس می‌توان با اطمینان گفت که استراتژیست شدن کار دشواری است و نیاز به قدرت رهبری و مدیریت بالایی دارد.

آشنایی با مفهوم استراتژیست شبکه اجتماعی

نحوه عملکرد استراتژیست

عملکرد و نحوه کار استراتژیست‌ها با افراد معمولی تفاوت دارد. این افراد یک ماهیت سطح بالایی دارند که همه به دنبال رسیدن به این ماهیت هستند. ولی لازمه دستیابی به این ماهیت این است که افراد بتوانند طرز تفکر خود را از حالت روتین و تکراری خارج کنند و به روش‌های تازه فکر کنند. بعضی از افراد در برابر تغییرات مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند، ولی برخی دیگر از تصمیمات، پیشنهادات و عملکردهای تازه استقبال می‌کنند. یکی از تفاوت‌های اساسی در طرز تفکر یک استراتژیست، متفاوت بودن اندیشه، عملکرد و هدایت وی می‌باشد.

توجه به نکات زیر در روند استراتژی شبکه‌های اجتماعی

ایجاد یک تیم

اولین قدم در فرایند استراتژی این است که از یک تیم کاربردی استفاده کنید تا به فهم استراتژی و نحوه عملکرد شما در شبکه اجتماعی کمک کند. در واقع اولین قدم در داشتن یک استراتژی مناسب در شبکه اجتماعی، تیم‌سازی می‌باشد. مهم نیست این تیم متشکل از چند نفر باشد. بسته به نوع برندتان، شرکت، معرفی محصولات و در نهایت حجم کاری، باید هر گوشه از کار شبکه اجتماعی خود را به یک نفر بسپارید. برای مثال اگر در زمینه معرفی یک برند معروف مشغول به کار هستید، کیفیت تصویر و محتوا را باید در اولویت کار خود قرار دهید. در این حالت برای تهیه عکس با کیفیت نیاز به یک عکاس حرفه‌ای دارید. سپس به یک محتوا نویس ماهر نیاز دارید تا برای تصاویر شما متن مناسبی را تهیه کند و یا به کامنت فالووران شما پاسخ دهد.

رقبا و سایر کاربران را در نظر بگیرید.

این مرحله در استراتژی شبکه اجتماعی بسیار مهم است. برای راهنمایی گرفتن از نحوه فعالیت و … می‌توانید به مشتریان و رقبای خود توجه کنید. این افراد به شما راه را نشان می‌دهند. ابتدا نیاز است بدانید مارکت مورد نظر شما و فالووران از چه چیزهایی بیشتر خوششان می‌آید. برای مثال فرض کنید در اینستاگرام چند پست را منتشر کرده‌اید. باید گاها به سراغ این پست‌ها بروید و بررسی کنید که کدام یک بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته و لایک و کامنت بیشتری دارد؟ با استفاده از این کار شما نوع علاقه کاربران را تشخیص می‌دهید. همچنین می‌توانید به صفحه مخاطبان خود بروید و فعالیت آن‌ها را زیر نظر بگیرید. البته سعی نکنید از آن‌ها کپی کنید بلکه با الهام گرفتن سعی کنید یک قدم از آن‌ها جلوتر گام بردارید.

شناخت رقبا در شبکه اجتماعی

هدف خود را مشخص کنید.

توسط شبکه‌های اجتماعی می‌توان به چند هدف تجاری رسید. ولی بهترین راه و استراتژی مناسب این است که بر روی عقاید محدود اجتماعی تمرکز کنید. یعنی اول باید هدف خود را از استفاده از شبکه اجتماعی مشخص کنید که هدفتان فروش، معرفی، صداقت و حفظ مشتریان و … است؟ با توجه به آمار و تجربیات می‌توان گفت در صورت تمرکز بر روی یک هدف مشخص، موفقیت بیشتری نصیبتان می‌شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی از پراکندی خوششان نمی‌آید و بیشتر به دنبال جایی هستند که بتوانند یک نیاز خاص خود را در آنجا رفع کنند. برای مثال بسیاری از صفحات را در اینستاگرام مشاهده کرده‌اید که پست‌های مختلفی منتشر می‌کنند و اصلا معلوم نیست که هدف و موضوع اصلی صفحه چیست. قسمت مخصوصی را در نظر بگیرید و از اینکه هر چیزی را پوشش نمی‌دهید نترسید بلکه این کار باعث می‌شود در حیطه خاصی متخصص‌تر دیده شوید.

معیارهای موفقیت را تعیین کنید.

برای متفاوت نشان دادن برند و یا کسب و کار خود در شبکه اجتماعی از چه روشی استفاده می‌کنید؟ از کدام معیارهای کلیدی در ارزیابی استراتژی رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ چگونه تعداد لایک‌ها و مطالب به اشتراک گذاشته را افزایش می‌دهید؟ اول باید پاسخ این سوالات را بیابید. آیا جزو برندهایی هستید که فقط افزایش فالوئر می‌تواند پاسخگوی فروش‌تان باشد یا نه جزو آن‌هایی هستید که فکر می‌کنید هرچه نرخ تعامل یا اینگیجمنت یعنی تعداد لایک و کامنت شما بیشتر باشد به موفقیت رسیده اید؟ برخی در آخر ماه میزان فروش‌شان از شبکه اجتماعی را سنجیده و معیار سنجش را میزان فروش تعیین می‌کنند.

تحلیل عملکرد مخاطبان در شبکه اجتماعی

باید آمار کاربران و فالووران خود را تحلیل و بررسی کنید و بدانید که بر روی چه افرادی تاثیر می‌گذارید؟ در واقع این مرحله شناخت مخاطب است و منجر به تدوین استراتژی مناسب می‌گردد. با اینکار سلایق، علایق و نیاز مشتریان و کاربران را می‌شناسید و بر اساس نیاز آن‌ها عمل می‌کنید. در شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی طراحی شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رفتار مخاطبان را آنالیز کنید. برای مثال در اینستاگرام یا فیسبوک می‌توانید آمار مخاطبین را اینکه از چه موقعیت جغرافیایی هستند یا کدام پست‌ها را بیشتر پسندیده‌اند ‌و … مشخص کنید.

بجای فعالیت به شکل ربات، به عنوان انسان فعالیت کنید.

محتوای شبکه‌های اجتماعی مربوط به انسان‌ها می‌باشد، نه لوگوها. دوستان و فالووران شما باید جذب محصولات شما شوند. پس در بعضی موارد سعی کنید بجای برند بودن در قالب یک انسان رفتار کنید. کاربران علاقه دارند با شما و برند مورد نظرشان در ارتباط باشند و سوال و جواب بین آن‌ها وجود داشته باشد. در صورتی که همانند یک ربات چند وقت یکبار یک پست منتشر کنید و بروید، مطمئن باشید هم ارزش برند و جایگاهتان و هم مخاطبان خود را از دست می‌دهید. در شبکه اجتماعی باید محیطی گرم و صمیمی را ایجاد کنید تا مخاطب خود را جزئی از شما بداند و به برند شما وفادار باشد. نشان دهید شخصی واقعی پشت صفحه نشسته است و مخاطب می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت مرگ برندتان در شبکه‌های اجتماعی را با دست خودتان رقم می‌زنید.

ایجاد یک کانال اجتماعی

به عنوان یک استراتژیست شبکه اجتماعی باید روش فعالیت خود و عدم فعال بودن خود را در شبکه اجتماعی مورد نظر تعیین کنید. به تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، تامبلر و سایر شبکه‌ها توجه کنید. برای کسب و کار خود یک کانال اجتماعی بسازید و باید یک دلیل مخصوص و قابل دفاع در مورد برند و یا کسب و کار خود در هر کدام از رسانه‌های اجتماعی داشته باشید. البته ناگفته نماند که نیازی به فعال بودن در تمام شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه باید به خوبی و با شناخت مخاطبان خود بدانید که کدام شبکه برای کسب و کار شما مناسب‌تر است و می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد. شناخت اینکه مارکت شما در کدام شبکه اجتماعی جمع شده است بسیار بستگی به حوزه فعالیت تان دارد.

نحوه اجرای استراتژی در شبکه‌های اجتماعی

تمامی نکات فوق در واقع زیرساخت و پیکره‌بندی فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی بودند. اکنون باید راه‌های اجرای این استراتژی‌ها را به خوبی درک کنید.

تولید محتوا بطور منظم

یکی از اصول اولیه یک استراتژیست خوب، توجه به تولید محتوای منظم است. همیشه باید فعال به نظر برسید. برای مثال تصور کنید یک نفر به تازگی شما را دنبال کرده است، صفحه را که باز می‌کند اگر آخرین تاریخ انتشار پست شما مربوط به چند ماه پیش باشد، قطعا منصرف شده و شما را آنفالو می‌کند. اما اگر صفحه‌تان دارای جدیدترین پست‌ها باشد شک نکنید بیشتر جذاب خواهید بود. پس کلید گرداندن یک صفحه اجتماعی موفق فعال بودن منظم در آن است.

توجه به زمان‌بندی انتشار پست

برای انتشار پست‌های خود باید یک برنامه مشخص داشته باشید. برای مثال اگر می‌خواهید موفق شوید بهتر است روز و ساعات مشخصی را برای انتشار پست‌های خود در نظر بگیرید. برای مثال در روزهای شنبه مردم بسیار مشغول هستند و کمتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ساعات اولیه روز ساعت‌هایی هستند که کمتر کسی اینستاگرام یا توییترش را چک می‌کند. در عوض آخر هفته و یا ساعات بعد از ظهر زمان‌هایی هستند که ترافیک در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و پستتان توسط افراد بیشتری ممکن است دیده شود. زمان بندی انتشار پست تان را بر اساس مخاطبتان و شناختی که از او دارید تنظیم کنید و سعی کنید همیشه در وقت‌های معین حضور داشته باشید تا ذهن مخاطب به دیدن پست‌های شما عادت کند.

تعامل و ارتباط با کاربران

یکی از عوامل مهمی که یک استراتژیست خوب باید در مدیریت شبکه‌های اجتماعی به آن توجه کند، بحث تعامل و ارتباط با مخاطبان است. از این الگو برای ارزش‌گذاری صفحات در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. باید ارتباط با مشتریان را به حداکثر برسانید و به تمامی سوالات کاربران پاسخ دهید. در دنیای امروزی کاربران و مشتریان یک برند بجای حل مشکل و تماس با شرکت سعی می‌کنند از انتقادات و پیشنهادات در صفحه برند شما استفاده کنند. از طرف دیگر بالا بردن نرخ تعامل خصوصا برای برندهای نوپا باعث افزایش هر چه بیشتر اعتبار و اعتماد مشتری می‌شود.

ارتباط و تعامل با کاربران

استفاده از امکانات موجود در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی به یک ویژگی خاص بسنده می‌کنند. برای مثال در اینستاگرام غیر از انتشار پست و استوری، قابلیت و ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای نزدیک‌تر شدن به مخاطبان خود استفاده کنید. یکی از این ابزارها live اینستاگرام است. با یک لایو می‌توانید بصورت زنده به سوال تمامی مخاطبان پاسخ دهید و تاثیر این ارتباط را به زودی خواهید دید. سعی کنید به روز باشید و از ویژگی‌های جدیدی که هر شبکه اجتماعی در اختیارتان می‌گذارد در جهت پیشبرد اهدافتان استفاده کنید.

تحلیل اینستاگرام با استفاده از ابزارهای مختلف

انتشار محتوای قابل اشتراک

سعی کنید محتوایی را در صفحه خود منتشر کنید که کاربر بپسندد و ترغیب شود آن‌ را با دوستانش به اشتراک بگذارد. اینکار به افزایش ترافیک شبکه اجتماعی شما کمک می‌کند و نام برند و محصول شما را برای بقیه نیز آشناتر می‌سازد.

اینسوشی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت اینسوشی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد، تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
0